Kolejne moje pytanie do Panów Profesorów (Em i Dzik : to o Was )
Jakie cisnienia doladowań sa stosowane w samochodach seryjnych (przyklady)
Przy jakim stopniu sprężania, no i oczywiscie jakie są możliwosci zmiany tych parametrów ?? ?? ??
Czy w przypadku Kompresora sa podobne ciśnienia jak w tzw "soft turbo" czy inne ???M - Śro 28 Lis, 2007 Przebieg cisnienia możesz najprościej odczytać z wykresu momentu obrotowego.
Zaplon musi być wystrojony optymalnie na max moc z zachowaniem bezpiecznego zakresu przed stukami - to są kwestie strojenia.
Strojąc Karola cofałem 1.25stopnia na każde 1psi doładowania.
Przy kompresji poniżej 9:2 zalecane jest cofanie 0.75-1stopnia na kazde psi doładowania.CHRZANEK - Śro 28 Lis, 2007 Hmmmm.
No szczerze móiąc nie mam takiej wiedzy żeby spojrzeć na wykres i wiedzieć czy doladowanie jast na poziomie 0,5 czy 0,8
Chodzilo mi o to czy: Im wyzszy cisnienie ladowania turbiny tym mniejszy stopień sprężania - nie wiem czy uzywam odpowiednich zwrotów - oraz jakie fabryczne wartości stosuja różni producenci.
?? ?? ??dzik - Śro 28 Lis, 2007
CHRZANEK napisał/a:
Jakie cisnienia doladowań sa stosowane w samochodach seryjnych (przyklady)
Przy jakim stopniu sprężania, no i oczywiscie jakie są możliwosci zmiany tych parametrów ?? ?? ??
Bardzo rozne.
Najnowsze TFSI maja wysoki stopien sprezania, jak NA. Wszystko dzieki wtryskowi bezposredniemu.
W GTT mam seryjny stopien 7.9:1
Doladowanie 0.7 daje moc 115KM.
Przy 1.0 bara na wiekszej sprezarce mialem 170KM tylko ze bylo za ubogo na gorze, wiec mozliwe ze mogl miec wiecej.
Pozniej nie hamowalem, zmienilem pompe itd, ladowalem 1.7bara i zylo. Moc nieznana.
Stopien sprezania w tym silniku mozna zmniejszyc przez uszczelke lub poprzez mala modyfikacje.kubas - Śro 28 Lis, 2007 A jak sprawa z kosztami ? Co jest drozsze kompresor czy turbo ? Czego eksploatacja wymaga wiekszej uwagi ?M - Śro 28 Lis, 2007 Zalozenie kompresora lub turbo waha sie w przedziale 2.000 - nieskonczoność
Zalezy co chcemy miec i co chcemy uzyskac.M - Śro 28 Lis, 2007 Przyklady (Znane mi dla hondy:
soft turbo - 7-8k (jak dla mnie drut)
turbo 10-14k u nazwijmy to porządniejszych tunerów
kompresor:
JRSC nowy: 2850$
Cena rotrexów (sam kompresor) zaczyna sie od 2k euro, cały kit to juz 4-8k euro.dzik - Śro 28 Lis, 2007
kubas napisał/a:
A jak sprawa z kosztami ? Co jest drozsze kompresor czy turbo ? Czego eksploatacja wymaga wiekszej uwagi ?
Nie ma zasad co tansze.
Koszty tez sa zalezne od silnika a czasami jedna bzdura potrafi duzo zmienic.
Podzielmy przerobke NA->doladowany na dwa etapy
1. Mechaniczna, dobry kowal to zrobi, filozofia duza to nie jest.
2. Wystrojenie, to jest 75% dobrej instalacji. W Hondach jest ogromny plus w postaci seryjnego ECU, w innych samochodach najczesciej jest to drutowanie w wiekszym lub mniejszym stopniu. Warto pojsc w SA, koszty sie sa straszne jak na koszt calej imprezy a warto.
Ale ECU hondy ma jak dla mnie wade, nie obsluguje niskoomowych wtryskow. Instalacja z rezystorami to jak dla mnie rzezba.
Ogolnie im nowszy samochod tym ciezej niestety.
Glupi przyklad, clio sport ma rozwiazane zasilanie w paliwo bez powrotu. Pompa daje rowne 3bary w listwe i tyle. Jak sie pojawi doladowanie roznica cisnien pomiedzy paliwem a tym co jest w kolektorze powinna byc min 3 bary dla bezpieczenstwa. Bez sporych zmian ciezko to uzyskac. W tradycyjnych rozwiazaniach wystarczy zmiana regulatora na wlasciwy. Tutaj sie nie da.M - Śro 28 Lis, 2007
dzik napisał/a:
kubas napisał/a:
A jak sprawa z kosztami ? Co jest drozsze kompresor czy turbo ? Czego eksploatacja wymaga wiekszej uwagi ?
Ale ECU hondy ma jak dla mnie wade, nie obsluguje niskoomowych wtryskow. Instalacja z rezystorami to jak dla mnie rzezba.
Dziczku, honda seryjnie stosuje resistor boxy w niektorych modelach wiec nie piszmy ze to rzezba, falujące obroty załatwia sie przez zwiekszenie rozdzielczości map paliwa w zakresie niskich oborotow oraz najwiekszego podcisnienia.CHRZANEK - Śro 28 Lis, 2007 Czyli rozumiem że Honda ma lepsze predyspozycje do uturbiania niz inne marki.
Ze względu na komp.
A co maja zrobic posiadacze innych samochodów??
Czy wtedy należy sie zaopatrzyć w "unichipa" czy to za cienki komp i trzeba szukac z importu ???
Nie chcialem sie zaglębiac w zagadnienia elektroniczne i wszystko co zwiazane ze strojeniem, ale chyba to tez wymaga omówienia.k-mart - Śro 28 Lis, 2007 Renault (przynajmniej w przypadku F7R i F7P) tez sie ladnie uturbia.
Widzialem kiedyc na spocie clio w CH dwa williamsy turbo, dolozyli tylko sprezarke, customowy wydech i strojenie, 240KM.
A dzik kiedys wklejal filmik z hamowni slynnej R5 F7P T o ~360KM.
Co do systemu TT:
Poznalem to na przykladzie 300ZX'a. Ten samochod na dzisiejsze czasy nie jest juz mega szybki, ale jedzie. Zaleta bylo to, ze jechal juz od 3000rpm do odciecia.dzik - Śro 28 Lis, 2007
eM napisał/a:
dzik napisał/a:
kubas napisał/a:
A jak sprawa z kosztami ? Co jest drozsze kompresor czy turbo ? Czego eksploatacja wymaga wiekszej uwagi ?
Ale ECU hondy ma jak dla mnie wade, nie obsluguje niskoomowych wtryskow. Instalacja z rezystorami to jak dla mnie rzezba.
Dziczku, honda seryjnie stosuje resistor boxy w niektorych modelach wiec nie piszmy ze to rzezba, falujące obroty załatwia sie przez zwiekszenie rozdzielczości map paliwa w zakresie niskich oborotow oraz najwiekszego podcisnienia.
Maciusiu, zdania nie zmienie ze jest to zle rozwiazanie, mimo ze nawet Honda je stosuje.
Wtryskiwacz byl projektowany do uzywania przy zakladanych parametrach, rezystor to zmienia i wtryskiwacz moze dzialac w stanie "nieustalonym" czyli zachowywac sie roznie.
A sprawa rozbija sie o czas otwarcia, przy zastosowaniu rezystorow prad w elektromagnesach maleje i sila rowniez, wtryskiwacz otwiera sie wolniej. Ale robi sie tez wiekszy rozrzut czasow ich otwarcia, wychodza roznice pomiedzy wtryskami.
Pojawia sie tez problem w malymi dawkami przy duzych wtryskach kiedy czas otwarcia jest bardzo krotki.
Ja przetestowalem trzy rozwiazania:
- wtryski wysokoomowe, dzialaja dobrze, ale mialem za male
- nisoomowe 370ccm czyli takie jak ma Karol, dalem rezystory bo chcialem ulzyc MS'owi, chodzilo to srednio, przy krotkich czasach wtrysk nie byl stabilny
- te same wtryski podpiete bez rezystorow (MS obsluguje), rowne niskie obroty bez zadnych kombinacji
Z rezystorami mozna, ale lepiej wg mnie miec obsluge niskoomowych bo uzyskujemy wiekszy zakres ich pracy.dzik - Śro 28 Lis, 2007
CHRZANEK napisał/a:
Czy wtedy należy sie zaopatrzyć w "unichipa" czy to za cienki komp i trzeba szukac z importu ???
A produkuja to jeszcze.
Unichip to swinia, nie lubie swin. Nie masz pelnej kontroli.dzik - Śro 28 Lis, 2007
k-mart napisał/a:
Renault (przynajmniej w przypadku F7R i F7P) tez sie ladnie uturbia.
Widzialem kiedyc na spocie clio w CH dwa williamsy turbo, dolozyli tylko sprezarke, customowy wydech i strojenie, 240KM.
Tutaj powstaje pewien problem.
ECU w tych silnikach jest latwy do programowania, _podobno_ naprawde duzo opcji jest tam dostepnych i dzialanie w nadcisnieniu nie jest dla niego problemem.
Problem to programowanie, a dokladnie to co na kosci siedzi. W przypadku hondy to nie tajemnica, w tym wypadku gorzej. Niektorzy takie dane posiadaja, ale nie udostepnia, jest to ich zrodlo dochodu.CHRZANEK - Śro 28 Lis, 2007
dzik napisał/a:
Unichip to swinia, nie lubie swin. Nie masz pelnej kontroli.
Co oznacza to "slangowe" pojęcie "świnia"
Czy to jest komputer który wpinamy do instalki przy zachowaniu seryjnego czy jak ???
A czy produkują unichipa to nie wiem, kiedys w motorsporcie byl na to straszny szal bo byly to zupelnie inne (wielokrotnie mniejsze) pieniądze niż np Motec...