To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
 
forum.hothatch.org
Witamy na forum Hothatch.Org

MotorSport - samochod do rd3l

qbus - Wto 19 Sty, 2010

Bad-i Marcin Medelski owszem na Warszawski zglosil auto niehomologowane ale dzien przed rajdem zmienial tarcze hamulcowe na seryjne. Problemem tam bylo to ze jesli auto jest niehomologowane jedzie z seryjnymi elementami (tam dokladnie chodzilo o nawiercane tarcze) a jesli homologowane to musi byc zbudowane zgodnie z homologacja (widocznie w saxo nie ma homologowanych takich tarcz hamulcowych)
CHRZANEK - Wto 19 Sty, 2010

Kajetanowicz pojechał kiedyś w barbórce cieszyńskiej Reno Twingo :D :D :D

(twingo nie miało nigdy homologacji)

Ogólnie te przepisy są dla mnie tak mgliste i niespójne że szkoda gadać.

Np mozna pojechac w III lidze sejem z silnikiem 1,2 8V (z punto lub palio) ale nie można z silnikiem 1,2 16V

Skoro i jedno i drugie to "wydumka" to czemu z takim wolno a z tym drugim nie wolno ???

Dla mnie samochody powinny byc homologowane lub z utracona homologacja przygotowane wg przepisów grupy A (bardziej liberalne niż N) i byłby porzadek.

qbus - Wto 19 Sty, 2010

Chrzanku moim zdaniem nie Kajetanowicz a Bartłomiej Grzybek jechał kiedyś Twingo.
106 - Wto 19 Sty, 2010

nio grzybek kiedys mial takie chyba czarno zielone ;D
Jaco - Wto 19 Sty, 2010

CHRZANEK napisał/a:

Ogólnie te przepisy są dla mnie tak mgliste i niespójne że szkoda gadać.

Np mozna pojechac w III lidze sejem z silnikiem 1,2 8V (z punto lub palio) ale nie można z silnikiem 1,2 16V

Skoro i jedno i drugie to "wydumka" to czemu z takim wolno a z tym drugim nie wolno ???



hmm ale 8v z 1,2 jest chyba w A gupie homologowane... tak mi się coś wydaje

Anonymous - Wto 19 Sty, 2010

106 napisał/a:
nio grzybek kiedys mial takie chyba czarno zielone ;D

Bordowe ;)

Anonymous - Wto 19 Sty, 2010

p106rallye napisał/a:
106 napisał/a:
nio grzybek kiedys mial takie chyba czarno zielone ;D

Bordowe ;)


i starszej je zabierał :)

Bad-i - Wto 19 Sty, 2010

qbus napisał/a:
Bad-i Marcin Medelski owszem na Warszawski zglosil auto niehomologowane ale dzien przed rajdem zmienial tarcze hamulcowe na seryjne. Problemem tam bylo to ze jesli auto jest niehomologowane jedzie z seryjnymi elementami (tam dokladnie chodzilo o nawiercane tarcze) a jesli homologowane to musi byc zbudowane zgodnie z homologacja (widocznie w saxo nie ma homologowanych takich tarcz hamulcowych)


zgadza sie jezeli chodzi o hamulec. Natomiast dolot, tloki, walki (w sumie walki i tak sa dowolne), wydech moze byc wtedy dowolny.

W sensie auto zgloszone jako nie homologowane moze miec dowolny wydech z katem, czy tez chinskie tloki nie powiekszajace pojemnosci i git.

Nam powiedzieli ze pierwsza rzecza jaka beda sprawdzac to hamulec bo to bezpieczenstwo.

CHRZANEK - Wto 19 Sty, 2010

Jaco napisał/a:
hmm ale 8v z 1,2 jest chyba w A gupie homologowane... tak mi się coś wydaje

Homologowane są rozwiercone tłoki z 1,2 w bloku 1,1 co daje pojemnośc 1146cm3
:D :D :D

Powiem więcej w homologacji VK (kit-car) seja można założyć 16wentylową głowice ale do pojemnosci 1146cm3

A mnie chodzi o silnik 1242cm3

ade - Wto 19 Sty, 2010

czyli np astra z niehomologawanym dolotem, wachaczami i hamulcem duzym moze jechac jako Astra 2.0 (taka chyba nie byla homologowana)?? czy wtedy wogole musi byc wszystko seria...

i zostaje wtedy VK gdzie z wachaczami musze miec odrazu itb i dyfer (o ile pamieram) 4,7 ze szpera??

Bad-i - Śro 20 Sty, 2010

troche poszukałem i znalazłem. Wspomniany w regulaminie załącznik nr. 9 :

REGULAMIN TECHNICZNY RD-3L
DLA SAMOCHODÓW NIE HOMOLOGOWANYCH
1. Przepisy ogólne
Model samochodu należący do jednej serii produkcyjnej.
1.1.W przypadku wystąpienia wątpliwości co do modelu samochodu sędziowie
techniczni mogą oprzeć się na książce obsługowej, serwisowej lub na katalogu części
zamiennych oraz fachowych publikacjach. W sytuacji braku dostatecznie precyzyjnej
dokumentacji technicznej będzie możliwe dokonanie bezpośredniego porównania z
innym identycznym modelem samochodu.
2. Uwagi ogólne
2.1. Obowiązkiem każdego zawodnika jest udowodnienie sędziom technicznym i
członkom Zespołu Sędziów Sportowych, że jego samochód odpowiada całości
niniejszych przepisów w czasie trwania zawodów.
2.2. Samochód, którego konstrukcja pozwala sądzić, że mogłaby zagrażać
bezpieczeństwu, może być wykluczony przez Zespół Sędziów Sportowych.
2.3. Jeżeli stosowane jest urządzenie nieobowiązkowe, musi być ono zamontowane
zgodnie z przepisami dotyczącymi danego urządzenia.
3. Definicje i postanowienia ogólne wyposażenie bezpieczeństwa
3.1. Część dowolna :
Termin „część dowolna” oznacza, że oryginalna część jak również jej funkcja(-e)
może(-gą) być usunięte lub zastąpione inną nową częścią pod warunkiem, że nowa
część nie posiada dodatkowych funkcji w stosunku do oryginalnej.
3.2. Wszystkie samochody muszą być wyposażone w skrzynię biegów z biegiem
wstecznym, sprawnie działającym podczas startu do zawodów i uruchamianym przez
kierowcę siedzącego za kierownicą.
3.3. Poziom hałasu sygnału dźwiękowego musi być większy lub równy 97 dB(A), przez
co najmniej 3 sekundy, przy pomiarze 7 m od przodu pojazdu.
3.4. Paliwo – patrz Art. 252-9 Załącznik J.
3.5. Przewody i pompy – patrz Art. 253-3 Załącznik J.
3.6. Pasy bezpieczeństwa (montaż) – patrz Art. 253-6.2. Załącznik J.
3.7. Klatka bezpieczeństwa – patrz Art. 253-8 Załącznik J (punkt 8.3.5 – tylko
pierwszy akapit).
Zamontowanie klatki bezpieczeństwa jest obowiązkowe.
3.8. Widoczność do tyłu – patrz Art. 253-9 Załącznik J.
3.9. Uszy holownicze – patrz Art. 253-10 Załącznik J.
3.9.1. Szyby - patrz Art. 253-11 Załącznik J.
3.9.2. Zabezpieczenie przeciwpożarowe - patrz Art. 253-15 Załącznik J.
3.9.3. Fotele, punkty zamocowania i wsporniki - patrz Art. 253-16 p.1-6 Załącznik J.
4. Przepisy szczegółowe
4.1. Nadwozie
4.1.1. Nadwozie musi być zgodne z samochodu seryjnego, konstrukcja i wymiary
muszą być takie jak w samochodzie seryjnym.
4.1.2. Nadwozie musi być typu zamkniętego, ze sztywnym dachem. Dopuszcza się
również samochody ze sztywnym chowanym dachem, które mogą poruszać się po
trasie rajdu z wyłącznie zamontowanym i zaryglowanym dachem.
4.1.3. Można stosować poszerzenia błotników tak aby maksymalna szerokość pojazdu
nie przekraczała 105% szerokości nadwozia podanej w homologacji produkcyjnej
(dane techniczne).
4.1.4. Można stosować dowolne urządzenia aerodynamiczne pod warunkiem, że są
one solidnie wykonane i trwale zamocowane do nadwozia oraz nie wystają poza obrys
samochodu.
4.1.5. Dopuszcza się nadwozia z fabrycznym otwieranym dachem (tzw. szyberdach).
Jeżeli otwierany dach jest szklany, to musi być oklejony folią przeciwodpryskową.
Można usunąć otwierany dach (szyberdach) używając na wypełnienie materiału
zgodnego z materiałem nadwozia. Poszycie wypełnienia otwieranego dachu może być
mocowane do nadwozia za pomocą nitów lub może być spawane.
4.1.6. Przednie fotele muszą być typu kubełkowego i być zamocowane zgodnie z
Załącznikiem J.
4.1.7. Tablica rozdzielcza i centralna muszą pozostać oryginalne.
4.1.8. Oryginalne urządzenie grzewcze musi być zachowane. Można usunąć układ
klimatyzacji.
4.1.9. Dywaniki podłogowe i wykładziny dźwiękochłonne są dowolne, mogą więc być
usunięte.
4.1.10. Mechanizm dźwigni hamulca ręcznego może być typu „fly off handbrake”.
4.1.11. Wzmocnienia nadwozia muszą być zgodne z Art. 255-5.3.1 i 5.3.2 Załącznika
J.
4.2. Zawieszenie
4.2.1. System zawieszenia nie może być modyfikowany, posiadać dodatkowych
wzmocnień i resorowania, chyba, że tak było w okresie specyfikacji.
4.2.2. Amortyzatory są dowolne, ale nie ich ilość.
4.2.3. Sprężyny, resory piórowe, drążki skrętne są dowolne, ale nie ich typ i materiał.
Sprężyna śrubowa może być zastąpiona przez dwie lub więcej sprężyn tego samego
typu, koncentrycznie lub szeregowo, pod warunkiem, że są one w pełni wzajemnie
wymienialnie ze sprężyną oryginalną.
4.2.4. Tuleje metalowo-gumowe (silentblock) są dowolne.
4.2.5. Stabilizator jest dowolny.
4.2.6. Koła kompletne są dowolne pod warunkiem, że mieszczą się w oryginalnym
nadwoziu, tzn. że górna część koła kompletnego położona powyżej osi piasty koła
musi być zakryta przez nadwozie przy pomiarze pionowym.
4.3. Silnik
4.3.1. Kadłub silnika, muszą być zgodne z marką, modelem i typem samochodu.
4.3.2. Doładowanie silnika nie jest dozwolone.
4.3.3. Kolektor wydechowy jest dowolny. Każdy samochód, w którym oryginalny
katalizator został wymontowany, musi być wyposażony w katalizator seryjnej
produkcji, który nie może być modyfikowany.
We wszystkich samochodach dopuszczalny poziom głośności nie może przekroczyć 98
dB(A), mierzone pomiędzy 2500 i 3500 obr/min.
4.3.4. Obudowa filtra powietrza i wkład filtra powietrza jest dowolna.
4.3.5. Musi być zachowany oryginalny układ wtrysku paliwa zgodny z marką,
modelem i typem samochodu.
4.3.6. Średnica przepustnicy jest dowolna.
4.3.7. Przepływomierz i wtryskiwacze są dowolne, ale ich usytuowanie i zasada
działania muszą być zachowane zgodnie z okresem specyfikacji.
4.3.8. Sterownik elektroniczny jest dowolny.
4.3.9. Regulator ciśnienia paliwa jest dowolny.
4.3.10. Wałek rozrządu jest dowolny, z wyjątkiem jego ilości i ilości łożysk.
Ustawienie faz rozrządu jest dowolne.
4.3.11. Zawory są dowolne.
4.3.12. Zapłon - system zapłonu jest dowolny.
4.3.13. Chłodnica i jej zamocowanie oraz przewody łączące z silnikiem są dowolne,
pod warunkiem, że oryginalne usytuowanie w samochodzie pozostanie bez zmian.
Wentylator i termostat są dowolne.
4.3.14. Chłodnica oleju, wymienniki olej-woda, przewody, miska olejowa oraz filtry są
dowolne, bez modyfikacji nadwozia.
4.3.15. Jeżeli układ smarowania zawiera otwarty odpowietrznik miski olejowej to musi
być zamontowany separator oleju zgodny z Art. 255-5.1.14. Załącznika J.
4.4. Przeniesienie napędu.
4.4.1. Sprzęgło jest dowolne, ale rodzaj sterowania musi być zachowany.
4.4.2. Skrzynia biegów musi być zgodna z marką, modelem i typem samochodu.
Przełożenia skrzyni biegów są dowolne.
4.4.3. Przekładnia główna i mechanizm różnicowy. Dozwolone jest zastosowanie
mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu pod warunkiem, że zmieści się w
oryginalnej obudowie. Przełożenie mechanizmu różnicowego jest dowolne.
4.4.4. Wały napędowe są dowolne.
4.5. Hamulce
4.5.1. Elementy układu hamulcowego muszą być w całości zgodne z marką, modelem
i typem samochodu.
4.5.2. Wszelkie modyfikacje układu hamulcowego, np. zamontowanie ręcznego
hamulca hydraulicznego, mogą być dokonane tylko na podstawie homologacji FIA dla
danego samochodu oraz za zgodą Delegata Technicznego RD-3L.
4.6. Układ kierowniczy
4.6.1. Elementy układu kierowniczego muszą być w całości zgodne z marką, modelem
i typem samochodu.
4.6.2. Przewody hydraulicznego układu wspomaga kierownicy mogą być zastąpione
przewodami zgodnymi z Art. 253-3.2 Załącznika J.
4.7. Instalacja elektryczna
4.7.1. Napięcie nominalne instalacji elektrycznej, w tym również układu zapłonowego
musi być zgodne z marką, modelem i typem samochodu.
4.7.2. Akumulator – patrz Art. 255-5.8.3. Załącznika J.
4.7.3. Oświetlenie – dopuszcza się stosowanie maksymalnie 6 dodatkowych lamp,
fabrycznie zamontowane halogeny traktuje się jako lampy dodatkowe.
4.8. Zbiornik paliwa
4.8.1. Zbiornik paliwa musi być zgodny z marką, modelem i typem samochodu.
4.8.2. Zbiornik paliwa może być zastąpiony przez bezpieczny zbiornik paliwa
homologowany przez FIA. Zmiana taka wymaga również wymiany seryjnych
przewodów paliwowych na przewody paliwowe zgodne z Art. 253-3.2.
4.8.3. Otwory wlewowe nie mogą być usytuowane w oknach.
4.8.4. W samochodach dwubryłowych ze zbiornikiem paliwa znajdującym się w
przedziale bagażowym, obowiązuje zamontowanie wodoszczelnej i ognioodpornej
skrzynki zakrywającej zbiornik paliwa i otwory wlewowe. W samochodach
trzybryłowych wodoszczelna i ognioodporna przegroda musi oddzielać kabinę od
zbiornika paliwa.
4.9. Masa
4.9.1. Minimalna masa samochodu musi być zgodna z Art. 255-4 Załącznika J.
5. Uwagi końcowe
5.1. Każdy samochód musi być zarejestrowany na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku rejestracji czasowej samochodu obowiązuje przedłożenie zaświadczenia
z badania technicznego wystawionego przez uprawnioną stację diagnostyczną i
ważnego na czas trwania imprezy.
5.2. Komisja techniczna w przypadku wystąpienia wątpliwości dotyczących sprawności
technicznej samochodu podczas badania kontrolnego BK1 zastrzega sobie możliwość
skierowania samochodu na dodatkowe badanie diagnostyczne. Badanie to będzie
przeprowadzone we wskazanej przez organizatora Stacji Kontroli Pojazdów w
obecności sędziego technicznego i upoważnionego diagnosty w dodatkowym czasie
wyznaczonym przez kierownika BK1. W przypadku negatywnego wyniku badania
zostanie sporządzony protokół do ZSS z wnioskiem o niedopuszczenie samochodu do
startu w zawodach.
6. Wyjątki
6.1. W celu dokonywania uzgodnień i konsultacji technicznych została utworzona emailowa
skrzynka kontaktowa.
Adres skrzynki: wojtek.nowak@pzm.pl
6.2. Zostanie stworzony dodatkowy załącznik Nr 7 do Regulaminu Technicznego RD-
3L dla samochodów nie homologowanych, który w czasie sezonu może ulegać
aktualizacji. Będzie on w sposób szczegółowy opisywał dozwolone modyfikacje dla
konkretnego modelu samochodu nie homologowanego, nie wyszczególnione w
powyższym regulaminie.

Vlodarsky - Śro 20 Sty, 2010

Bad-i napisał/a:
3.3. Poziom hałasu sygnału dźwiękowego musi być większy lub równy 97 dB(A), przez
co najmniej 3 sekundy, przy pomiarze 7 m od przodu pojazdu.


za ciche fury nie jadą?

Bad-i - Śro 20 Sty, 2010

u mnie jest 98 a wiesz co sie dzieje :D
qbus - Śro 20 Sty, 2010

ale to chodzi o klakson przeciez :)
Vlodarsky - Śro 20 Sty, 2010

hahahahaah nie doczytałem :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group