To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
 
forum.hothatch.org
Witamy na forum Hothatch.Org

Techniczne - chlodnica oleju

kosmita - Sob 20 Mar, 2010

bizon napisał/a:
auto gauge stepper motor. kilka osob tu chwalilo, cena przystepna.

Podobno działają dobrze, wykonanie takie sobie.
Ja ostatnio zanabyłem STRI, cena dosyć przystępna, jakość wykonania jak DEFI, jak działa to się dopiero okaże.

Podkładki mają 4 otwory własnie po to, aby podłączyć chłodnicę i czujniki. Jeśli czujniki nie pasują to idziesz do Obi/Castoramy/Nomi i kupujesz odpowiednią przejściówkę, bo te w sklepach tuningowych są droższe.

A ja mam takie pytanie: jak dobrać wielkość chłodnicy, żeby była wystarczająco wydajna, miała zapas w przypadku ewentualnych dalszych modyfikacji?

Greg - Sob 20 Mar, 2010

kosmita napisał/a:

Ja ostatnio zanabyłem STRI, cena dosyć przystępna, jakość wykonania jak DEFI, jak działa to się dopiero okaże.

Będziesz zadowolony. Ogarnąłem boost STRI dla kumpla i bardzo chwalił, wcześniej miał HKSy, Defi itd. - STRI bez różnicy, polecam, żanet kaleta. ;D

Tomcat - Sob 20 Mar, 2010

Podpinam się pod temat. Zastanawiałem się już jakiś czas temu nad chłodnicą oleju do VTS'a 16v. Czy ktoś z forum przerabiał ten temat ? Czy tak na prawdę jest to potrzebne w silniku praktycznie seryjnym, ale mocno upalanym ?
Bonczek - Sob 20 Mar, 2010

Jeżeli chodzi o olej to chwalony jest zestaw:
- chłodnica Mocal
- wskaźnik ciśnienia - w naszych warunkach chyba STRI (nie Defi) jest najrozsądniejsze
- większa miska z przegrodami np. Moroso

kosmita - Sob 20 Mar, 2010

Cytat:
- wskaźnik ciśnienia - w naszych warunkach chyba Defi jest najrozsądniejsze

Sprawdź cenę wskaźnika i dolicz do tego jeszcze centralkę ;)

Bonczek - Sob 20 Mar, 2010

Kurde miałem napisać STRI, sorawka :>
Oba wyjeżdżają z tej samej fabryki, to ich zdecydowana zaleta poza ceną ;)

martin.h - Sob 20 Mar, 2010

Tomcat napisał/a:
Podpinam się pod temat. Zastanawiałem się już jakiś czas temu nad chłodnicą oleju do VTS'a 16v. Czy ktoś z forum przerabiał ten temat ? Czy tak na prawdę jest to potrzebne w silniku praktycznie seryjnym, ale mocno upalanym ?


Patrząc po wskaźniku temp. oleju w ciepłe/gorące dni, jest to dobra opcja, ale tylko jeśli auto jest upalane, bo w momencie gdy będziemy mieć temp. ujemne może być problem z szybkim rozgrzaniem oleju.

kaziu1985pn - Sob 20 Mar, 2010

tylko w przypadku podkładki trzeba rozróżnić ta pod czujniki i tą pod chłodnicę, ponieważ ta z czujnikami to tylko taki dystans a do chłodnicy ma przeplot. Zestaw ktoś kiedyś pisał że np w clio można zastosować zestaw od astry gsi. Gotowy zestaw z podkładką z termostatem węże i chłodnica do clio,marki Mocal kosztuję 1100 :/
Tomcat - Sob 20 Mar, 2010

Wczoraj w Krakowie było dość ciepło, myślę że koło 15 stopni na bank. Fura dobrze rozgrzana, olej w temp roboczej, poupalałem jak tylko zrobił się kawałek miejsca na drodze, ale chwilę później już stałem w korku przez dobre 10 minut. Temp oleju nie wyszła poza połowę skali. Wygląda na to że po ostatniej wymianie pierścieni olej już się nie grzeje, ale biorąc pod uwagę że najwięcej będę startował w zawodach w wakacje to chłodnica może się przydać. Nie mówiąc już o takich warunkach jak ostatni nasz sierpniowy track day w Wyrazowie, gdzie temp powietrza osiągnęła chyba milion stopni...

Jednak tak najbardziej chodzi mi o to, czy chłodnica oleju w jakiś sposób ograniczy przyebanie przyspieszone zużycie silnika spowodowane upalaniem w wysokich temperaturach ?

martin.h - Sob 20 Mar, 2010

Tomcat napisał/a:
Jednak tak najbardziej chodzi mi o to, czy chłodnica oleju w jakiś sposób ograniczy przyspieszone zużycie silnika spowodowane upalaniem w wysokich temperaturach ?


Całkiem możliwe. Jak wiadomo powyżej jakiejś temp. (każdy olej zachowuje się inaczej, ale im olej starszy tym jest ona niższa) olej traci swoje właściwości smarne. Ile to jest to ciężko powiedzieć bo każdy olej zachowuje się inaczej.
U mnie rzadko kiedy temp. ileju wychodzi ponad połowę skali wskaźnika. Zdarzyło się to w sumie 2 razy (ale nigdy nie przekroczyło ostatniej białej kreski) i to podczas bardzo gorących dni.
W sumie warto zaobserwować wskaźnik temp., jeśli rzadko kiedy dochodzi do ostatniej białej kreski to dałbym spokój z chłodnicą, jeśli często to warto się nią zainteresować. Pytanie też na ile wiarygodny jest fabryczny wskaźnik temp. oleju?

kosmita - Sob 20 Mar, 2010

martin.h napisał/a:
w momencie gdy będziemy mieć temp. ujemne może być problem z szybkim rozgrzaniem oleju.

Jak jest termostat, to chyba nie będzie tak źle?

Tomcat napisał/a:
Temp oleju nie wyszła poza połowę skali.

Zwróć tylko uwagę, że fabryczny czujnik temp. oleju zazwyczaj(w 106/saxo pewnie też) jest w misce olejowej, więc wskazania nie są tak dokładne ( w evo fabryczne zegary pokazują 90-95stopni przy upalaniu, a wskaźnik z czujnikiem w filtrze potrafi szybko pokazać 110-120 stopni).

Cytat:
Jednak tak najbardziej chodzi mi o to, czy chłodnica oleju w jakiś sposób ograniczy przyebanie przyspieszone zużycie silnika spowodowane upalaniem w wysokich temperaturach ?

Niższa temp oleju -> olej zachowuje więcej właściwości smarnych -> mniejsze tarcie -> mniejsze zużycie

martin.h - Sob 20 Mar, 2010

kosmita napisał/a:
martin.h napisał/a:
w momencie gdy będziemy mieć temp. ujemne może być problem z szybkim rozgrzaniem oleju.

Jak jest termostat, to chyba nie będzie tak źle?


Jeśli jest, to tak.

kosmita - Sob 20 Mar, 2010

Jak już się montuje chłodnicę oleju, to warto z termostatem,zwłaszcza jeśli ma to być duża chłodnica.
Tomcat - Sob 20 Mar, 2010

[quote="martin.h"]
Tomcat napisał/a:
Pytanie też na ile wiarygodny jest fabryczny wskaźnik temp. oleju?


No i to jest dla mnie też jedna z niewiadomych w tej kwestii. Tak po pierwsze to brakuje podziałki, więc nie mam pojęcia wogóle w jakim przedziale wartości pokazuje ten wskaźnik i czy okolice górnej grubej kreski to 110 czy miliard. Czy ktoś wie jakim mniej więcej wartościom odpowiada początek i koniec skali na tym wskaźniku ?

Jaco - Sob 20 Mar, 2010

Tomcat napisał/a:
Podpinam się pod temat. Zastanawiałem się już jakiś czas temu nad chłodnicą oleju do VTS'a 16v. Czy ktoś z forum przerabiał ten temat ? Czy tak na prawdę jest to potrzebne w silniku praktycznie seryjnym, ale mocno upalanym ?


Hmm nie wiem jak w 16v ale np w Rallye obieg cieczy chłodzącej jest puszczony tak że dodatkowo chłodzi olej w okolicy filtra (coś jak podstawka pod filtr tylko że przepływa przez nią ciecz chłodząca)... 8 to ogólnie bardzo dobrze pomyślane silniki :D



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group