To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
 
forum.hothatch.org
Witamy na forum Hothatch.Org

MotorSport - [Przepisy techniczne, załącznik J, homologacje ]

korek171 - Wto 28 Cze, 2011

Greg napisał/a:
Hmm... A jakiej homologacji wymaga policja od foteli i pasów? FIA :D czy "E"? Bo szelki FIA chyba nie mają homo drogowej?


Greg no i tu właśnie dochodzimy do sedna sprawy gdzie napisałem że bardziej cywil na ulice z klatkom nie istnieją u nas prawnie- bo zawsze a to nie te pasy, a nie ta kierownica, a to ilość miejsc itp

qbica silnik olej, a ilość miejsc ogarniaj od razu, bo o to to z reguły diagności się czepiają i mi po znajomości nie chcieli podbić koledze....

CHRZANEK - Wto 28 Cze, 2011

qbica napisał/a:
wie ktoś może czy gdzieś w załączniku jest informacja nt możliwości zbudowania klatka samemu pod warunkiem posiadania odpowiednich uprawnien spawalniczych czy coś w tym stylu?


Odpowiadam cytując załącznik J:

Artykuł 8: KLATKI BEZPIECZEŃSTWA
8.1 Postanowienia ogólne
Zamontowanie klatki bezpieczeństwa jest obowiązkowe.
Może ona być:
a) zbudowana zgodnie z wymogami zawartymi w poniższych artykułach;
albo
b) homologowana lub certyfikowana przez ASN zgodnie z regulaminem homologacji klatki bezpieczeństwa.
Poświadczona kopia dokumentu homologacyjnego lub certyfikatu, zatwierdzona przez ASN i podpisana przez wykwalifikowanych techników reprezentujących producenta musi być przedstawiona sędziom technicznym zawodów.


Komentarz: Można zrobić klatkę samodzielnie, muszą być spełnione wymogi:
1)Konfiguracja klatki musi odpowiadać rysunkom z załącznika J
2)Muszą być użyte odpowiednie rury (bezszwowe o odpowiednich średnicach oraz grubości ścianki
3)Gięcia rur oraz spawy muszą być wykonane profesjonalnie i nie budzić zastrzeżeń

W dużym uproszczeniu to wszystko.

speed555 napisał/a:
Pan Henio w piwnicy moze wyspawac klatke Loebowi do C4 wrc i bedzie git


Wcale nie prawda - akurat do samochodów WRC Pan Henio nie może :) :) :)

Uzasadnienie - znowu załącznik J :) :

Klatki bezpieczeństwa do następujących samochodów muszą być homologowane przez FIA: Variant Kit Super 1600, Variant Kit Super 2000, Variant Kit Super 2000 Rally, Variant World Rally Car.

speed555 napisał/a:
a to ze np ireco wydaje certyfikat jakis to pic na wode fotomontaz.

NA BK przed zawodami jest to pomocne ponieważ rozwiewa wątpliwości sędziów technicznych co do solidności konstrukcji ( a jest zapis w załączniku J że konstrukcja która budzi zastrzeżenia może nie zostać dopuszczona do zawodów)

qbica napisał/a:
i właśnie potrzebuje jakiś papierek dla diagnosty i ktoś mi mówił że gdzieś taka informacja o którą pytałem niby jest w załączniku


Wymogi techniczne pojazdów które poruszają się po drogach nie mają określonych wytycznych dot. klatki bezpieczeństwa.

qbica napisał/a:
Jeszcze się uparli na papierek na demontaż tylnej kanapy, żeby wbić zmiane ilości miejsc na 2.


To ma sens, ale formalnie nie słyszałem żeby zmieniając ilość miejsc z 5 na 2 przy okazji nie zmienili rodzaju pojazdu z osobowego na ciężarowy - więc musisz to jakoś mądrze rozegrać :)

qbica napisał/a:
Najlepsze jak pozałatwiam wszystkie papierki a nie puszczą mnie za pasy i fotele bez homologacji :wall:


Jeżeli fotele mają atest PIMOTU to przepuszczą.
Formalnie odkąd jesteśmy w strukturach UE powinny być honorowane wszelkie normy zatwierdzone przez dowolny kraj z UE lub norma EN lub ISO.
Nieformalnie to różnie z tym bywa bo znaczna część diagnostów nie ma wiedzy na ten temat, a jak sie czegoś nie wie to profilaktycznie lepiej nie przepuścić na badaniu :D :D :D

Greg napisał/a:
Hmm... A jakiej homologacji wymaga policja od foteli i pasów? FIA :D czy "E"? Bo szelki FIA chyba nie mają homo drogowej?


W zasadzie to Instytutami dopuszczającym do użytku przedmioty związane z motoryzacją są : PIMOT oraz ITS. Jeżeli przedmiot spełnia normy polskie (PN), europejskie (EN) lub międzynarodowe (ISO) to nie powinno być problemu.
Bez papieru to już tylko dobra wola Pana Policjanta lub Diagnosty :)

faldzip - Wto 28 Cze, 2011

CHRZANEK napisał/a:
To ma sens, ale formalnie nie słyszałem żeby zmieniając ilość miejsc z 5 na 2 przy okazji nie zmienili rodzaju pojazdu z osobowego na ciężarowy - więc musisz to jakoś mądrze rozegrać

to widze jestem ewenementem :faja:
to proste, idziesz do warsztatu, najlepiej takiego co tez przeglady robi, i koniecznie takiego, co ma uprawnienia to wprowadzania zmian konstrukcyjnych w pojazdach. Teoretycznie tylko oni moga Ci wymontowac ta kanape i potem musisz zrobic dodatkowy przeglad, ze po tej zmianie samochod jest git, sprawny i bezpieczny i dopuszczony moze zostac do ruchu jako 2 miejscowy (chyba 80zeta to kosztuje - ten przeglad). Idziesz z tym do urzedu i mowisz ze chcesz miec 2 wbite w dowod. Ogolnie tam moga poza tym przegladem, to chciec potwierdzenie, ze ten warszatat mogl wprowadzic taka zmiane, a nawet moga chciec jakis rachunek potwierdzajacy, ze to tam wlasnie to zrobili. No i tu musisz sie juz wykazac inwencja - albo cos z warsztatem sie dogadasz, albo tak jak ja - powiesz, ze tak tak, oni tam wymontowali, ale nie wiem gdzie ten rachunek, nie wiedzialem, ze to potrzebne. Typ troche pojeczal, ale ogolnie nie robil problemow. No i mam teraz po prostu 2 miejsca w dowodzie :)

faldzip - Wto 28 Cze, 2011

a co do pasow, to nie jest tak, ze z homo drogowa i takie nie sprawiajace problemow, to sa te w stylu H? znaczy te co maja takie zapiecie z czerwonym przyciskiem jak zwykle pasy i maja szelki na stale do tej czesci w pasie przyszyte? o takie:


wada: podobno slabo sie z nich wysiada lezac na dachu :/

korek171 - Wto 28 Cze, 2011

faldzip napisał/a:

to widze jestem ewenementem :faja:
to proste, idziesz do warsztatu, najlepiej takiego co tez przeglady robi, i koniecznie takiego, co ma uprawnienia to wprowadzania zmian konstrukcyjnych w pojazdach. Teoretycznie tylko oni moga Ci wymontowac ta kanape i potem musisz zrobic dodatkowy przeglad, ze po tej zmianie samochod jest git, sprawny i bezpieczny i dopuszczony moze zostac do ruchu jako 2 miejscowy (chyba 80zeta to kosztuje - ten przeglad). Idziesz z tym do urzedu i mowisz ze chcesz miec 2 wbite w dowod. Ogolnie tam moga poza tym przegladem, to chciec potwierdzenie, ze ten warszatat mogl wprowadzic taka zmiane, a nawet moga chciec jakis rachunek potwierdzajacy, ze to tam wlasnie to zrobili. No i tu musisz sie juz wykazac inwencja - albo cos z warsztatem sie dogadasz, albo tak jak ja - powiesz, ze tak tak, oni tam wymontowali, ale nie wiem gdzie ten rachunek, nie wiedzialem, ze to potrzebne. Typ troche pojeczal, ale ogolnie nie robil problemow. No i mam teraz po prostu 2 miejsca w dowodzie :)


faldżip a powiedz mi- ty to wszystko załatwiałeś czy tylko dywagujesz/filozofujesz - bo z tego co wiem to auto już kupiłeś zaklatkowane i tylko pytanie - było na 5 czy 2 osoby...

Greg - Śro 29 Cze, 2011

Zmiana z 5 na 2 miejsca wiąże się z wymianą dowodu rejestracyjnego (wbijają z tyłu) czy nie (wbijają wewnątrz do adnotacji)? Bo właśnie przerejestrowałem Pug'a i mam dowód czasowy, więc może od razu bym to zrobił żeby nie wymieniac papieru i nie napychać kieszeni tym złodziejom w UM.

Wnętrze i tak chcę sprzedać a potem będzie klaterson raczej (bo nawet jak nie ma kanapy a nie ma klaty to i tak jest problem...).

PS Chrzanek - jesteś Bogiem FIA :D

qbica - Śro 29 Cze, 2011

Cytat:

Zmiana z 5 na 2 miejsca wiąże się z wymianą dowodu rejestracyjnego (wbijają z tyłu) czy nie (wbijają wewnątrz do adnotacji)?

właśnie trzeba dowód nowy wyrabiać więc też to załatwiam przed przerejestrowaniem, żeby dwa razy za nowy dowód nie płacić
CHRZANEK napisał/a:
Komentarz: Można zrobić klatkę samodzielnie, muszą być spełnione wymogi:
1)Konfiguracja klatki musi odpowiadać rysunkom z załącznika J
2)Muszą być użyte odpowiednie rury (bezszwowe o odpowiednich średnicach oraz grubości ścianki
3)Gięcia rur oraz spawy muszą być wykonane profesjonalnie i nie budzić zastrzeżeń

W dużym uproszczeniu to wszystko.

no to wszystko jasne ;) czyli to że chcą ode mnie jakiś papierek z uprawnieniami spawacza wymyślili sobie sami. Tak jakby nie mógł tego pospawać dobry spawacz ale bez papierka :crazy: ale z tym akurat nie mam problemu bo mój spawacz ma odpowiedni certyfikat :jupi:

Ogarniam dzisiaj fakture na demontaż kanapy, drukuje papierek na klatke i podjade się zapytać na stacje diagnostyczną czego jeszcze chcą bo i tak musze pozwolenie czasowe przedłużyć bo z nieaktualnym pewnie mnie puszczą w ogóle na przegląd.

Dzieki CHRZANIU za pomoc :)

speed555 - Śro 29 Cze, 2011

Jak to powiedzaial koles od ktorego kupowalem rajdówke "Jesli chodzi o przeglady to popytaj z okolicy rajdowców gdzie to załatwiają zeby sie nie potrzebnie nie ojezdzic po stacjach diagnostycznych, i za flaszke gdzies napewno zalatwis" :D
faldzip - Śro 29 Cze, 2011

korek171 napisał/a:
faldzip napisał/a:

to widze jestem ewenementem :faja:
to proste, idziesz do warsztatu, najlepiej takiego co tez przeglady robi, i koniecznie takiego, co ma uprawnienia to wprowadzania zmian konstrukcyjnych w pojazdach. Teoretycznie tylko oni moga Ci wymontowac ta kanape i potem musisz zrobic dodatkowy przeglad, ze po tej zmianie samochod jest git, sprawny i bezpieczny i dopuszczony moze zostac do ruchu jako 2 miejscowy (chyba 80zeta to kosztuje - ten przeglad). Idziesz z tym do urzedu i mowisz ze chcesz miec 2 wbite w dowod. Ogolnie tam moga poza tym przegladem, to chciec potwierdzenie, ze ten warszatat mogl wprowadzic taka zmiane, a nawet moga chciec jakis rachunek potwierdzajacy, ze to tam wlasnie to zrobili. No i tu musisz sie juz wykazac inwencja - albo cos z warsztatem sie dogadasz, albo tak jak ja - powiesz, ze tak tak, oni tam wymontowali, ale nie wiem gdzie ten rachunek, nie wiedzialem, ze to potrzebne. Typ troche pojeczal, ale ogolnie nie robil problemow. No i mam teraz po prostu 2 miejsca w dowodzie :)


faldżip a powiedz mi- ty to wszystko załatwiałeś czy tylko dywagujesz/filozofujesz - bo z tego co wiem to auto już kupiłeś zaklatkowane i tylko pytanie - było na 5 czy 2 osoby...

kupilem zaklatkowane, ale bylo na 5 osob, a ja chcialem byc porzadny i miec wbite 2 os. w dowodzie rej. i taka oto opisana powyzej droge przebylem. I teraz tam gdzie ilosc miejsc mam po prostu 2 i juz.

Koto - Pon 10 Paź, 2011

Wujeczki, fura do RPP, czy 3 ligi, powinna byc zarejestrowana jako 2 osobowa, czy normalnie?
Janusz - Pon 10 Paź, 2011

2 osobowa
Koto - Pon 10 Paź, 2011

Trochę się zagłębiłem w przepisy dla grupy N i coś takiego znalazłem:

Artykuł 3: ILOŚĆ MIEJSC
Samochody muszą mieć co najmniej cztery miejsca do siedzenia, zgodnie z wymiarami określonymi dla samochodów turystycznych (Grupa A).

CHRZANEK - Pon 10 Paź, 2011

Koto napisał/a:
Wujeczki, fura do RPP, czy 3 ligi, powinna byc zarejestrowana jako 2 osobowa, czy normalnie?


Z punktu widzenia zgodności samochodu z wymaganiami sportowymito fureks powinien być 4-5 miejscowy jak wyszedł z fabryki - tak jak napisał Jaco.

Przerejestrowanie samochodu z 5 osobowego na 2 osobowy - jest jedynie ułatwieniem w życiu codziennym żeby Pan Policjant lub Diagnosta się nie przyczepił w czasie kontroli/przeglądu.

Generalnie jak nie jeździsz autem na codzień - jedynie na zawody to nic bym nie robił i zostawił ilosć miejsc 5.

ictus - Pon 10 Paź, 2011

a pamietacie puchar CC/SC jak jezdzili z tylnymi kanapami ?:)
Bart - Pon 10 Paź, 2011

nie


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group