z ciekawosci: jaki moment (ja tego nie wiem) ma mniejwiecej samochod wrc o mocy ~300KM??
Nie powiem dokladnie, ale dosc duzy z prostej przyczyny.
W wrc masz zwezke ktora ogranicza moc max, wiec staraja sie uzyskac jak najwiecej mocy sredniej czyli miec te treoretyczne 300max w jak najszerszym zakresie, bierze sie z tego wysoki moment, ale podstawa to ze jest duza srednia moc.
Z tymi 300 KM w WRC to jest troche dziwna historia... kiedys swego czasu Solberg (chyba przy okazji premiery Imprezy S12 WRC) powiedzial ze ma ona slabszy silnik o 30 KM od Xsary... co by wskazywalo 270 KM... mniej niz seryjne?
auto: ...
silnik:: ...
moc: ...km Pomógł: 49 razy Dołączył: 16 Lut 2006 Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 08 Paź, 2007
W wrc był kiedyś o tym artykuł i szacowali ze dzisiejsze wrc mają 350 - 400 km mocy, no i tam było napisane ze zwezka daje skutek na chwile, ale potem rozwija sie technika moc idze w góre i znów dają nową zwężke. Dla przykłądu była lancia delta integrale która w 1986 roku na zweżce 40 mm miała 280 koni, a w 1991 na tej samej zwezce miała juz 400 km.
uturbione silniki maja duzy moment bo powiedzmy ze uzytkowana max moc przypada w nizszym zakresie obrotow. Natomiast n/a trzeba krecic wyzej bo niestety nie udaje sie uzyskiwac az tak duzego momentu nisko. A moc to moment*obroty, wiec jesli mamy duzy moment i male obroty to moze to dac nam podobna moc jak maly moment i duze obroty. Poprawcie mnie jesli sie myle, ale spojrzcie na to co napisal Chrzanek
CHRZANEK napisał/a:
Samochody gr N-4 (Lancer/Impreza)
2000cm3 Turbo (Maksymalne obroty bd.)
Moc: ok 280KM
Moment: ok 520Nm
Samochody super2000 (punto/207/itp)
2000cm3 N/A (Maksymalne obroty 8500tpm)
Moc: ok 280KM
Moment: ok 250Nm
A na prostej (nie mówie o odcinku specjalnym) - gdzie nie liczy się "dól" idą podobnie :570:
Ja pojęcia nie mam o co kaman, ale to chyba potwierdza że znaczenie momentu jest drugorzędne...
zauwazcie jeszcze ze skoro moc jest ta sama a moc = moment*obroty/costam, to jesli predkosc jest ta sama (kola kreca sie z ta sama kredkoscia) to moment na kolach jest tez ten sam. N/a dzieki przelozeniu w skrzyni biegow "zamienia" "wyzsze obroty" na "dodatkowy moment" na kolach, albo inaczej N4 "zamienia" "duzy moment" na "dodatkowe obroty".
Dajcie dla porównania dane jakiejś 300konnej "serii"
Charzanek, ja by tu nie porownywal max wartosci tylko srednia z uzytkowanego zakresu obrotow. WRC moze miec bardzo plaski przebieg mocy w uzytkowanym zakresie o czym pisal dzik, a seria moze miec tylko peak nawet gdzies poza skala uzytkowanego zakresu obrotow i te samochody beda jezdzic bardzo roznie, bo w praktyce liczy sie srednia moc w uzytkowanym zakresie a nie tylko peak ktory masz przez ulamek sekundy a przez pozostaly czas masz moc drastycznie mniejsza.
uturbione silniki maja duzy moment bo powiedzmy ze uzytkowana max moc przypada w nizszym zakresie obrotow. Natomiast n/a trzeba krecic wyzej bo niestety nie udaje sie uzyskiwac az tak duzego momentu nisko. A moc to moment*obroty, wiec jesli mamy duzy moment i male obroty to moze to dac nam podobna moc jak maly moment i duze obroty. Poprawcie mnie jesli sie myle, ale spojrzcie na to co napisal Chrzanek
Masz racje, ale w konkurencji sredniej mocy jak wezmiesz dwa silniki benzynowe o tej samej pojemnosci w tym jeden doladowany to ten doladowany na 99% bedzie mial wieksza moc srednia co za tym idzie lepsze osiagi. Smutne ale prawdziwe
Jak dziala zwezka kiedys sie przekonalem. Hamowalem R5 i podczas zabawy omylkowo zostawilismy ssanie. A to nic innego jak zwezka spora. Dmuchamy 1 bar, 140KM hmm malo.
Ale 140 od 4000 do 7500 rowno od linijki.
Dajemy 1.3 bara, bez zmian. K**wa, ladujemy 1.8 i dalej 140KM.
A zmylilo mnie jeszcze to ze mialem inny wskaznik doldowania w skali amerykanskiej. Pozniej sie zastanawialem czy mi sie przelicznik nie pomylil, laduje ponad 25psi i nic.
_________________
mikson [Usunięty]
Wysłany: Wto 09 Paź, 2007
dziku wiadomo ze silnik z turbo bedzie mial wieksza moc od silnika NA choc sa wypadki przy pracy np K20 w japan maja po 240KM a silniki np VW 2.0 TFSI maja 200KM i sam nie wiem ktory po wlozeniu do tego samego auta dalby lepszego kopa , ale jak wezmiesz np v6 bez doladowanie np 3 litry to moze sie okazac ze ma tyle samo mocy co 2.0turbo ale kazdy bedzie mial inna charakterystyke mocy, czyli kazdy silnik ma swoj plus i minus i trzeba umiec to wykorzystywac
"ale jak wezmiesz np v6 bez doladowanie np 3 litry to moze sie okazac ze ma tyle samo mocy co 2.0turbo ale kazdy bedzie mial inna charakterystyke mocy" - co znaczy ze ma tyle samo mocy ? mocy maksymalnej, czy sredniej w calym zakresie , czy sredniej w uzytkowym zakresie ? bo jesli ma tyle samo mocy w calym zakresie (identyczny przebieg wykresu mocy) to wtedy charakterystyka mocy bedzie taka sama , czyli Twoje zdanie nie jest prawdziwe zawsze, czyli udowonilem (idukcyjnie, chyba tak to sie nazywalo na matmie) ze Twoje zdanie nie jest prawdziwe
mikson [Usunięty]
Wysłany: Wto 09 Paź, 2007
Cytat:
- co znaczy ze ma tyle samo mocy ? mocy maksymalnej, czy sredniej w calym zakresie , czy sredniej w uzytkowym zakresie ? bo jesli ma tyle samo mocy w calym zakresie (identyczny przebieg wykresu mocy) to wtedy charakterystyka mocy bedzie taka sama , czyli Twoje zdanie nie jest prawdziwe zawsze, czyli udowonilem (idukcyjnie, chyba tak to sie nazywalo na matmie) ze Twoje zdanie nie jest prawdziwe
mocy maksymalnej tak jak sie podaje w KATALOGU
czyli moje zdanie jest prawdziwe
Czarna impreza Kuzaja miała coś pod 550Nm, osobiście widziałem jak seryjne evo o mocy 340km było klepane przez wrx'a coś 310km który miał prawie o 80Nm więcej...
Tak jak Dziku wspomniał rozumiem że w wolnossących opieracie się min. na km jednak w turbo vs turbo - głównie liczą się Nm.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach