Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Poczta   Rejestracja   Zaloguj   Album


Poprzedni temat «» Następny temat
Docieranie silnika
Autor Wiadomość

Stf 
Duuużo do czytania


auto: 991
silnik:: 3.8
moc: 400km
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 22 Wrz 2007
Skąd: rk-wa

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   Docieranie silnika

Już sam nie wiem. Są różne szkoły, ale zaciekawił mnie ten temat:

http://forum.scigacz.pl/p...html&highlight=

...Na ulicy:
Całkowicie rozgrzej silnik:
Dzięki oporowi powietrza, nie ma potrzeby używania wyższych przełożeń (biegów) tak jak na hamowni. Najważniejszą rzeczą jest obciążenie silnika poprzez mocne odkręcenie przepustnicy na 2gim, 3cim i 4tym biegu.

W praktyce, nie bedziesz w stanie zrobić przejazdów na całkowicie otwartej przepustnicy nawet na 2gim biegu nie przekraczając 100 km/h. Najlepszą metodą jest zastosowanie naprzemiennych serii maksymalnego przyspieszania i hamowania silnikiem. Nie ma potrzeby przekraczania 100 km/h aby prawidłowo obciążyć pierścienie. Upewnij się również, że nie jedzie za Tobą inny motocykl lub samochód, większość kierowców nie będzie sięspodziewała, że na gle zaczniesz zwalniać
a nie chcemy by ktoś uderzył nas z tyłu !!
Największye problemey w docieraniu silnika na ulicy (oprócz policji) to jazda na nautostradzie (za mało gazu = nie wystarczające cisnienie na pierścieniach) i jeśli utkniesz w korku. Przez pierwsze 300 km jedź poza miasto tam, gdzie możesz jeździć ze zróźnicowanymi prędkościami i używać wszystkich przełożeń.

Silnik podczas zamknięcia przepustnicy wytwarza próźnię która zasysa nadmiar oleju i metalu ze ściany cylindra.
Sensem tej operacji jest zebrania bardzo małych (mikro) cząsteczek pierścienia i materiału cylindra które są częścią normalego zużycia podczas tego procesu. Podczas hamowania silnikiem, cząsteczki zawieszone w oleju, zostają "wydmuchane" wraz z gazami wylotowymi przez wydech,
zamiast zbierania się w rowkach pomiędzy pierścianiami tłoków. Zabezpiecza to pierścienie przed nadmiernym zużyciem.
Zauwazysz, że na samym początku silnik "dymi" przy hamowaniu silnikiem i jest to normalne ponieważ pierścienie nie są jeszcze osadzone. jeśliw wykonujesz to poprawnie, zauważysz że dymienie ustanie po 7-8 przebiegach hamowni.


Bądź bezpieczny na ulicy !
Uważaj na prędkość ! Gdy nie jesteś przyzwyczajony do spospobu prowadzenia się nowego pojazdu, powinieneś przyspieszać tylko na prostych, a zwalniać do ostrych zakrętów dużo wcześniej niż zwykle. Pamiętaj, że zarówno mocne przyspieszanie jak i hamowanie silnikiem są tak samo ważne podczas procesu docierania.

...Zmień swój olej natychmiast !!
Najlepszą rzeczą jaką możesz zrobić dla Twojego silnika to zmiana oleju po pierwszych 30 kilometrach. Największa część procesu docierania dzieje się natychmiastowo, dając w efekcie metaliczne zanieszczenie oleju. Dodatkowo, ilość pozostałości okruchów po obróbce odłamków i innych drobnych zanieczyszczeń jest poprostu niewiarygodnie duża !! Ty natomiast chcesz wypłukać cały ten syf zanim dostanie się do obiegu i osadzi się w skrzyni biegów, pompie oleju etc...

BEZ OLEJU SYNTETYCZNEGO !!

Użyj Valvoline, Havoline lub podobnego 10 W 40 (ropopochodnego) mineralnego oleju samochodowego przez przynajmniej 2 pełne dni ostrego ścigania się lub 2500km jazdy ulicznej. Potem możesz używać oleju swojej ulubionej marki (myśle, że liczy się nie tyle marka co rodzaj w sensie np. syntetyk)

Pytania oglądających:
P: Jeśli docieranie dzieje się tak szybko, dlaczego zaleczsz używanie oleju mineralnego prez pierwsze 2500km ??
O: Ponieważ kiedy okolo 80% procesu osadzania pierścieni odbywa się w czasie pierwszych godzin po uruchomieniu silnika, ostanie 20% procesu potrzebuje dłuższego czasu. Jazda uliczna nie jest jazdą w kontrolowanych warunkach, ta kwięc większość przebiegu może nie odbywać się w trybie "obciążenia pierścieni". Olej syntetyczny jest tak "śliski", że w rzeczywistości "zatrzymuje" proces docierania zanim pierścienie mogą zostać osadzone do końca. Miałęm kilku klientów , którzy zmienili lej na syntetyczny zbyt szybko i pierścienie już nigdy nie zostały prawidłowo osadzone bez względu na to jak ostro oni jeździli. Rozbieranie silnika aby ponownie osadzić pierścienie jest ostatnią rzeczą którą wszyscy chcieliby zrobić, daltego zalecam dużo przebiegu zanim przerzucisz się na olej syntetyczny. Jest to naprawdę sytuacja, w której "lepiej dmuchać na zimne" (better safe than sorry - wg. Wikislownik - Better safe than sorry (przysłowie angielskie) - polski odpowiednik Strzeżonego Pan Bóg strzeże )



co tym sądzicie ?
_________________
0-1
Ostatnio zmieniony przez Stf Sob 11 Wrz, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 

Jacek 
Idź na zakupy!


auto: mam
silnik:: też
moc: 72.5km
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 20 Kwi 2009
Skąd: SY

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

czyli co..pełna dzida tak do 100km/h...wymiana oleju i znowu dzida?
 
 

was79 
no ja mam M1 do wynajęcia


auto: yaris TS
silnik:: 1NZ-FE
moc: nykm
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 16 Maj 2010
Skąd: Katowice

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

nie wiem, nie znam się, ale chcę wziąść udział w dyskusji, dlatego przepiszę kawałek instrukcji obsługi mojego nissana:
"podczas pierwszych 1600km postępuj według zasad:
- unikaj jazdy z jednostajną prędkoscią (szybko lub wolno) przez długi czas,
- na żadnym biegu nie przyspieszaj z maksymalnie wciśniętym pedałem gazu,
- unikaj gwałtownego ruszania,
- unikaj w miarę możliwosci gwałtownego hamowania,
- nie holuj przyczepy przez pierwsze 800 km"
_________________
TDI Fahrer
 
 

Stf 
Duuużo do czytania


auto: 991
silnik:: 3.8
moc: 400km
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 22 Wrz 2007
Skąd: rk-wa

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

wydaje mi się że mocne przyśpieszanie i schodzenie biegami ma jak najbardziej sens. przynajmniej wg tych przytoczonych argumentów... ale czy tak jest ?
_________________
0-1
 
 
 

Jacek 
Idź na zakupy!


auto: mam
silnik:: też
moc: 72.5km
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 20 Kwi 2009
Skąd: SY

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

docierałem po swojemu i wszystko zawsze było git.
bez pałowania przez pierwsze 500km, po 100km wymiana oleju a potem to już dzida i wszystko działa i nic nie cieknie i oleju też nie biere...
 
 

Stf 
Duuużo do czytania


auto: 991
silnik:: 3.8
moc: 400km
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 22 Wrz 2007
Skąd: rk-wa

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

No tak, to że jest ok to nie znaczy że nie mogłoby być minimalnie lepiej... czy nie ?

W dzisiejszych silnikach proces docierania ma tak na prawdę na celu prawidłowe osadzenie pierscieni tłoka. Przeciwnie do popularnego przekonania, (nacisk pierscieni tłoka nie powoduje "odgodzenia" cisnienia spalania). Nacisk pierścieni jest wystarczające jedynie do "zeskrobania" oleju co ma zapobiec dostaniu się go do komory spalania.

Jeśli o tym pomyślisz, pierscienie wywierają około 5-10 lbs (1 lb = 0,453592 kg) ciśnienia na sciany cylindra...

Jak może tak mały nacisk pierscienia odgrodzić tysiące PSI (funtów na cal kwadratowy) (1psi=6894,75729 Pascala ; 1psi=0.06804596391 atmosfery; 1psi=0.070306957964 kg/cm2) ciśnienia spalania ?
Oczywiście nie może.

Jak pierscienie odgradzają się od olbrzymiego ciśnienie spalania ??

Właśnie poprzez samo ciśnienie gazów !! Przechodzą przez górną część pierścienia i dostają się za niego by zmusić go do poruszenia się na zewnątrz atakując ściany cylindra. Problem polega na tym, że nowe pierścienia są dalekie od doskonałości i muszą zostać nieco "zużyte" aby kompletnie odgrodzic całą drogę suwu tłoka. Jeśli ciśnienie gazów jest wystarczająco wysokie podczas pracy silnka podczas pierwszych kilometrów (odkręć gaz !!!), to cały pierścien
dotrze się do powierzchni cylindra, blokując ciśnienie gazów spalania tak dobrze jak to jest tylko możliwe.

Problem z "łagodnym docieraniem"...
Wycięty w cylindrze wzór działa jak pilnik pozwalając pierścieniom na zużycie. Pierścienie szybko ścierają się w miejscach szczytów nierówności, bez względu na to jak "ostro" silnik pracuje.

Dlatego przy łagodnym docieraniu bardzo mała jest szansa na to, że pierścienie zostaną osadzone naprawdę dobrze ... liczy się pierwsze 30 km !!

Jeśli pierścienie nie zostaną dostatecznie wcześnie mocno "przyparte" do ścian cylindra, wytrą się w szczytowych miejscach nierówności zanim zostaną w pełni osadzone. Kiedy to się już stanie nie ma innego wyjścia jak ponowne przeszlifowanie cylindrów, zainstalowanie nowych pierścieni i rozpoczęcie wszystkiego od nowa.
_________________
0-1
 
 
 

Jacek 
Idź na zakupy!


auto: mam
silnik:: też
moc: 72.5km
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 20 Kwi 2009
Skąd: SY

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

okej, w takim razie za parenaście dni odpalam mini i docieram w ten sposób :)
 
 

Marcel
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

temat był już przerabiany na forum przez Barto jakiś czaaas temu ;)
 
 

Czesio
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

i przez Mistrza Złotą warę :http://forum.hothatch.org/viewtopic.php?t=6951 :rotfl:
 
 

Jacek 
Idź na zakupy!


auto: mam
silnik:: też
moc: 72.5km
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 20 Kwi 2009
Skąd: SY

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

Marcel napisał/a:
temat był już przerabiany na forum przez Barto jakiś czaaas temu ;)

no i ? to może podlinkuj..po co ta gadka
 
 

206 Gti 
bulion czy brulion?
Ulubieniec forum


auto: Mercedes
silnik:: 3.5
moc: 272km
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 04 Sty 2007
Skąd: Warszawa

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

Ja bym docierał spokojnie w tym dwa trzy razy bym depnał.
_________________
 
 

saxorulez 
aka petrolhead


auto: Peugeot
silnik:: 208 GTi
moc: podobno 230km
Pomógł: 98 razy
Dołączył: 05 Gru 2005
Skąd: zadupie

Wysłany: Sob 11 Wrz, 2010   

ja docierałem Saxo podczas strojenia z dzikiem, upalałęm je normalnie i nie pieridzieliłem się w żdane wyjeżzanie za miasto i zabawy z przyśpieszaniem i hamowaniem. Kupiłem olej Millers do docierania i zlałem po 800km tak jak npisali na opakowaniu i tyle. SIlnik działa i póki co trzyma się dobrze.

Jeśli będziesz miał ręcznie skłądany silnik to sądzę że z zachowaniem wszystkich luzów i tolerancji dla danych komponentów (tłoki, pierścienie etc) nic nie powinno się zadziać. Inżynieria materiałowa idzie na tyle szybko do przodu ze i proces docierania staje się coraz mniej skomplikowany.
_________________
when the flag drops the bullshit stops



.....action speaks louder than words....
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Design by: DesignerCase.net fitting by szpak
Strona wygenerowana w 0.1 sekundy. Zapytań do SQL: 13