auto: 106 S16, Willy
silnik:: TU5J4 1.6 16V
moc: 168km Pomógł: 18 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 22 Wrz, 2011 Patenty na niższą temperaturę pod maską
Jak w temacie - chciałbym ulżyć gratom pod maską i doprowadzić tam trochę więcej zimnego powietrza. Może macie jakieś pomysły / patenty co zrobić, żeby w komorze nie było tak gorąco.
Wątek powinien się przydać potomnym.
Mam już kolektor owinięty bandażem termo i lekko podniesioną maskę w jej tylnej części (ale jeszcze chyba muszę wyjąć tą długą uszczelkę która idzie w poprzek). Już w tej chwili np. na światłach widać, że trochę ciepełka ucieka spod maski.
Miałem gdzieś artykuł o ciśnieniu / podciśnieniu z przodu auta i pod maską - odszukam go.
Myślałem jeszcze o:
- wycięciu wylotów na masce (np. na wysokości kompa i aku), bez jakichś tjunink-plastików, zwykły otwór i pod spodem siatka,
- powiększeniu wycięcia w zderzaku od góry - tam gdzie wpada powietrze między zderzakiem a maską (żeby ten otwór był większy),
- wycięciu poprzecznej plastikowej "belki" na dole zderzaka - tam gdzie jest wlot do chłodnicy poniżej tablicy rejestracyjnej,
- wywaleniu akumulatora do środka, żeby zrobić trochę przestrzeni dla powietrza,
- wywaleniu kompa do środka - j.w. + chłodniej dla samej elektroniki,
- wycięciu kawałka górnego pasa przedniego - od dołu,
- powycinaniu zbędnych kawałków plastików które są dookoła wentylatorów.
I więcej pomysłów nie mam. Nie wiem czy powyższe są dobre.
Jak to jest w rajdówkach / wyścigówkach? Jak było np. w kit-car'ach?
_________________ "If in doubt, flat out." - Colin McRae
Czesio [Usunięty]
Wysłany: Czw 22 Wrz, 2011
Cytat:
- wycięciu wylotów na masce (np. na wysokości kompa i aku), bez jakichś tjunink-plastików, zwykły otwór i pod spodem siatka,
Pug będzie garażowany ? Nigdy nie zmoknie ani komp ani aku ?
auto: Ducato
silnik:: 2.3
moc: 110km Pomógł: 44 razy Dołączył: 27 Mar 2011 Skąd: Wilanów 90210
Wysłany: Czw 22 Wrz, 2011
Ja dodam że podniesienie maski do góry działa na postoju, ale w czasie jazdy jest tam wtłaczane powietrze.
Rasta pisał że po wycięciu wylotów w masce silnik wolniej łapał temp roboczą więc na pewno coś dają, wg mnie powinny lepiej działać niż patent ze zdejmowaniem maski.
Jeżeli jest spora temp pod maską to warto też podobno owinąć czymś cały dolot.
Kilka grafik ktore mogą ci pomóc wyprowadzić ciepło
Sama chłodnica i jej zabudowa
Całośc auta
I patent coraz czesciej widziany w drifcie miedzy innymi, tylko to głownie służy do chłodzenia aut turbo czyli chłodnicy i intercoolera niż samej komory.
Czyli chłodnice pod kątem i tunel łączący je w miare szczelnie z wylotem na masce.
auto: 106 S16, Willy
silnik:: TU5J4 1.6 16V
moc: 168km Pomógł: 18 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 22 Wrz, 2011
Dzięki Kamil!
Musze to przeanalizować głębiej. Choć przyznam, że póki co nie kumam tego szkicu z chłodnicą - w najlepszej opcji wlot jest ciasny, to odwrotnie do tego co o tym sądziłem. Ale ja się nie znam na takich rzeczach jak mechanika gazów czy coś. To jest widok od góry oczywiście, ale nie wiem gdzie to powietrze ma bokami uciekać jeśli chłodnica jest dość szczelnie opakowana zderzakiem. Chyba, że na boki auta.
Przy ostrzejszej miejskiej jeździe temperatura wody na desce ma prawidłowe wskazanie, temp. oleju ok. 95-105 st. C (przy chłodnicy oleju, bez termostatu na podstawce). Zobaczymy, jak będzie na torze.
Wydaje mi się, że wyloty będą koniecznością, ale najpierw przygotuję się do nich merytorycznie.
_________________ "If in doubt, flat out." - Colin McRae
auto: Ducato
silnik:: 2.3
moc: 110km Pomógł: 44 razy Dołączył: 27 Mar 2011 Skąd: Wilanów 90210
Wysłany: Pią 23 Wrz, 2011
Co do kolorów na tych grafikach to im bardziej czerwony tym wieksze podcisneinie (ssanie), im bardziej niebieski tym wieksze nadciśnienie, tzn że powietrze bedzie wysysane jeżeli wytniesz otwór w tym miejscu, dlatego powietrze do kabiny zasysane jest w podszybiu, a wyloty powinno sie robić bliżej grila.
Na tej poprzedniej czarno-białej rycinie te krzywe kóre wystaja poza obrys auta to miejsca na wyloty (czyli te niebieskie), te krzywe które wchodzą w obszar auta to miejsca na wloty (czyli na tych kolorowych to czerwone)
A rycina z chłodnicami też mnie kiedyś mocno zastanawiała, ale tak jest, widziałem kilka seryjnych intercoolerów które miały tak zwężony wlot paskami blachy 3-4cm szerokości z każdej strony.
Wlasnie mnie zastanawialo czemu we Fiestach WRC te wloty/wyloty na masce to nie tylko dziura z siatka, ale jeszcze na dwoch bokach sa one takie wywiniete na zewnatrz:
Moze to wlasnie po to, zeby powietrze bylo bardziej wysysane nimi?
jako amator,konsultant fizyki, powiedziałbym, że:
1) na 1 rysunku gaz zaczyna wcześnie rozchodzić się na boki, z powodu oporu jaki daje chłodnica i powietrze "odpychane" od chłodnicy
2) na 2 rysunku gaz dłużej leci na wprost, ale skośne boki powodują jego zabranie/wyssanie na zewnątrz, wzdłuż ścianek skośnych
3) na 3 rysunku powietrze jak najdłużej leci na wprost, ponieważ nic nie stoi mu na przeszkodzie i nie ma powietrza "odpychanego" od chłodnicy, z tego powodu nie ulega rozpierzchnięciu prze chłodnicą
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach