To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
 
forum.hothatch.org
Witamy na forum Hothatch.Org

Techniczne - Stopień sprężania a liczba oktanowa paliwa

GeKo - Pon 29 Gru, 2008
Temat postu: Stopień sprężania a liczba oktanowa paliwa
Takie coś znalazłem na cliosport.net

Jest to wspólne nieporozumienie wśród entuzjastów samochodów, że wyższa liczba oktanowa = więcej mocy. Jest to po prostu nie prawda. Mit powstał z powodu sportowych pojazdów wymagających wyższej liczby oktanowej paliwa. W rzeczywistości sytuacja jest trochę inna. Moc jest ograniczona przez maksymalną ilość paliwa i powietrza, które mogą zostać dostarczone do komory spalania.
Z powodu wysokich osiągów silników działających w wysokiej kompresji, liczba oktanowa musi być większa aby uniknąć spalania stukowego. Tak więc sportowe samochody potrzebują wysokoktanowego paliwa, ale nie dlatego że to daje większą moc tylko dlatego że tak został zaprojektowane. Tutaj jest bezpośredni związek pomiędzy stosunkiem kompresji silnika a liczbą oktanową paliwa. Poniższa tabela przedstawia orientacyjne wartości dla silników gaźnikwych bez elektroniki. Dla nowoczesnych układów zasilania wartości te są niższe o 5-7 punktów.


Compression ratio Octane

5:1 72
6:1 81
7:1 87
8:1 92
9:1 96
10:1 100
11:1 104
12:1 108

Co o tym sądzicie?

Przykładowo Clio Sport ma stopień sprężania 11,2:1 czyli powinno jeździć na minimum 98 Oktanowym paliwie takie też zaleca (nie nakazuje) producent. W autodacie natomiast jest że starczy paliwo 95. Choć gdyby nie stosować wartości zaniżeń to 104 oktanowe paliwo jest raczej nieosiągalne.

Taka ciekawostka :] Gdyby ktoś miał coś do dodania to proszę się nie krępować ;) .

106 - Pon 29 Gru, 2008

Ten temat jest nieciekawy.

Nie od dziś wiadomo że problem spalania stukowego i cofania zapłonu rozwiązują 2 magnetyzery.

:D

Bad-i - Pon 29 Gru, 2008

106 napisał/a:
Ten temat jest nieciekawy.

Nie od dziś wiadomo że problem spalania stukowego i cofania zapłonu rozwiązują 2 magnetyzery.

:D


k.u.r.w.a. a ja miałem tylko jeden :D

Vlodarsky - Pon 29 Gru, 2008

o tym mówiłem już kiedyś :) na moc ma wpływ kaloryczność a nie liczba oktanowa :)
dzik - Pon 29 Gru, 2008

Vlodarsky napisał/a:
o tym mówiłem już kiedyś :) na moc ma wpływ kaloryczność a nie liczba oktanowa :)


tak w skrocie, g** prawda

Młody Papież - Pon 29 Gru, 2008

^_^
M - Pon 29 Gru, 2008

to jest taki trojkąt

stopien sprezania <-> oktany <-> kąt zapłonu

wiec ta tabela ma sie do rzeczywistosci tylko w przypadku seryjnego ustawienia zaplonu.

Wiekszy stopien sprezania -> wieksze cisnienie spalania, potrzeba wiecej mięsa zeby nie zostało za dużo tlenu po spaleniu mieszanki, potem przy sprezaniu tworzą się samozaplony co konczy sie wiadomo czym.

Taka ciekawostka ale np jesli silnik ma zjechane pierscienie i wpada mu troche oleju do komory spalania - wtedy jest duzo latwiej o stukowe.

Vlodarsky - Pon 29 Gru, 2008

dzik napisał/a:
tak w skrocie, g** prawda


Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.
Kiedyś czytałem jakieś testy jakiegoś tam instytutu (nie pamiętam już co to było)
Wzieli sobie samochód przypuszczalnie o mocy nominalnej 100KM na paliwe 95 miał powiedzmy sobie 101KM na paliwie 98 miał tej mocy powiedzmy 97KM a na 99+ miał 107KM. Tłumaczone to było właśnie kalorycznością paliwa a nie ilością oktanów. Nie wyssałem z palca swojej teorii... Jak robiłeś jakieś badania które wskazują coś zupełnie innego to proszę o przedstawienie ich tutaj i wyjaśnienie - bo po to jest dział "Techniczne"


cytat z innego forum - oktany

Spalanie stukowe
Mieszanka paliwowa powinna się zapalić dokładnie w momencie zapłonu przez świecę. Jednak, jeśli na skutek temperatury i ciśnienia mieszanka zapali się samoistnie (za wcześnie) to tłok będzie próbował popchnąć korbowód w przeciwną stronę hamując silnik.
Fala dźwiękowa powodowana takim zjawiskiem nazywana jest stukiem a samo zjawisko spalaniem stukowym.
Na spalanie stukowe narażone są małe silniki o dużej mocy wyposażone w turbiny lub o dużym stopniu sprężania (nowoczesne)

Liczba oktanowa
Liczbę oktanową określa się przy pomocy silnika wzorcowego. Wlewamy do niego badaną benzynę i mierzymy ilość stuków na sekundę. Następnie wlewamy mieszankę złożoną z izooktanu i heptanu i dobieramy ich proporcję tak żeby dawała tyle samo stuków, co badana benzyna.
I jeśli:
mieszanka porównawcza zawiera 100% izooktanu to mamy Pb100
mieszanka porównawcza zawiera 100% heptanu to mamy Pb0

UWAGA
Wniosek 1 Benzyna Pb68 i vpower Pb98 mają taka samą kaloryczność i wyzwalają taka samą energię różnica polega tylko na tym że Pb98 trudniej jest zapalić bez iskrowo.

Wniosek 2 maksymalna liczba oktanowa to 100. Nie ma czegoś takiego jak benzyna sportowa 140 oktanów.

Czy wlanie benzyny Pb98 sprawi, że, auto będzie szybsze?
Nie bo to ta sama benzyna co Pb95

Czy Pb98 podniesie dynamikę i kulturę pracy?
Tak ale... Silnik będzie miał mniejszą tendencję do szarpania przy niskich obrotach i dużym obciążeniu

Dlaczego producenci polecają Pb98
Spalanie stukowe to niepotrzebne szarpnięcia na korbowodzie i zaworach. Wysoki stopień sprężania w nowych silnikach zwiększa prawdopodobieństwo spalania stukowego im mniej tego zjawiska tym dłuższa żywotność silnika.


Jak jeździsz, na Pb98 to silnik się bardziej grzeje?
Wręcz odwrotnie. Spalanie stukowe sprawie, że gorące gazy przebywają w cylindrze nieco dłużej i pod większym ciśnieniem. Podnosząc temperaturę silnika.

Jakie są objawy zbyt niskiej liczby oktanowej paliwa
Na jałowym biegu silnik reaguje normalnie jednak podczas ruszania auto zaczyna czkać i szarpać dopóki się nie rozpędzi, nieco podwyższona temperatura silnika, stukanie zaworów.

Czy warto kupować Pb98?
Nie mam pojęcia ja ją wlewam, gdy auto po zatankowaniu dziwnie szarpie



trochę z historii

Sam proces spalania od początku sprawiał bardzo wiele problemów konstruktorom silników, gdyż oprócz samych trudności z zapaleniem mieszanki pojawiać się potrafiło tzw. spalanie stukowe rujnujące układy tłokowo – korbowe. Z tego powodu już w roku 1927 opracowano metody określania tzw. liczby oktanowej, czyli odporności paliwa na spalanie stukowe, była to początkowo tzw. liczba Edgara. Okazało się, że naturalne paliwa tzn. czysta benzyna lub z dodatkiem benzolu, czy też innych składników, posiada liczbę oktanową niewiele przewyższająca umowną wartość 60. Okazało się, że im silnik posiada wyższy stopień sprężania tym szybciej występuje w nim spalanie stukowe, a że wyższy stopień sprężania konieczny był dla uzyskania wyższych mocy i lepszej sprawności silników, zaczęto szukać sposobów na podwyższenie liczby oktanowej.


źródło http://www.premiumclub.pl...104/artykul/559

Michał - Pon 29 Gru, 2008

Cytat:
Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.


vłodziu, zcziluj troszeczke :)

106 - Pon 29 Gru, 2008

Vlodarsky napisał/a:
źródło http://www.premiumclub.pl...104/artykul/559

....ale czy producent paliwa moze byc obiektywny?

CHRZANEK - Pon 29 Gru, 2008

dzik napisał/a:
g** prawda

Vlodarsky napisał/a:
dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem

Hehehehehe ;D zaraz się zacznie :) :) :)
O ile już się nie zaczęło :D

:jupi: :jupi: :jupi:

Michał - Pon 29 Gru, 2008

chamski gamoń :D
hehehehehehhe
dobre Vłodziu !! :D

Vlodarsky - Pon 29 Gru, 2008

poważnie miałem zamiar przeprosić już na naszym ostatnim spotkaniu Piotra... tylko jakoś się z nim rozminąłem. Teraz zdania nie zmienie. Już więcej nie będe huczał. Jak już Dziku przeczytasz pół wikipedii to odpisz bo ja jestem bardzo ciekawy czy to co napisałem jest prawdą czy też nie.
dzik - Pon 29 Gru, 2008

Vlodarsky napisał/a:
dzik napisał/a:
tak w skrocie, g** prawda


Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.


Wez sie uspokuj bo przeginasz ostro.

Vlodarsky napisał/a:

Kiedyś czytałem jakieś testy jakiegoś tam instytutu


Gdzies, cos, jakos. Twoja wiedza.

dzik - Pon 29 Gru, 2008

Ja napisze od siebie, jak napisze bzdury to eM mnie skoryguje.

Kalorycznosc nie ma istotnego wplywu na moc, zawsze mozna dolac. Poprawki wniesie lambda.

Oktany mocy nie daja, jak wlejemy do poldka vp99 to nic z tego nie wyniknie.
Za to brak odpowiedniej ich ilosci moc zabiera, jesli to silnika z duzym stopniem sprezania wlejemy 95 to w dobrym przypadku ecu skoryguje zaplon by wyeliminowac stuki i moc spadnie. W gorszym przypadku stukac bedzie za dlugo i moc spadnie bardziej i gwaltowniej.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group