auto: Renault Clio
silnik:: F4R 738
moc: 188km Pomógł: 132 razy Dołączył: 13 Mar 2008 Skąd: Będzin
Wysłany: Pon 29 Gru, 2008 Stopień sprężania a liczba oktanowa paliwa
Takie coś znalazłem na cliosport.net
Jest to wspólne nieporozumienie wśród entuzjastów samochodów, że wyższa liczba oktanowa = więcej mocy. Jest to po prostu nie prawda. Mit powstał z powodu sportowych pojazdów wymagających wyższej liczby oktanowej paliwa. W rzeczywistości sytuacja jest trochę inna. Moc jest ograniczona przez maksymalną ilość paliwa i powietrza, które mogą zostać dostarczone do komory spalania.
Z powodu wysokich osiągów silników działających w wysokiej kompresji, liczba oktanowa musi być większa aby uniknąć spalania stukowego. Tak więc sportowe samochody potrzebują wysokoktanowego paliwa, ale nie dlatego że to daje większą moc tylko dlatego że tak został zaprojektowane. Tutaj jest bezpośredni związek pomiędzy stosunkiem kompresji silnika a liczbą oktanową paliwa. Poniższa tabela przedstawia orientacyjne wartości dla silników gaźnikwych bez elektroniki. Dla nowoczesnych układów zasilania wartości te są niższe o 5-7 punktów.
Przykładowo Clio Sport ma stopień sprężania 11,2:1 czyli powinno jeździć na minimum 98 Oktanowym paliwie takie też zaleca (nie nakazuje) producent. W autodacie natomiast jest że starczy paliwo 95. Choć gdyby nie stosować wartości zaniżeń to 104 oktanowe paliwo jest raczej nieosiągalne.
Taka ciekawostka Gdyby ktoś miał coś do dodania to proszę się nie krępować .
auto: BMW Pomógł: 4 razy Dołączył: 02 Gru 2005 Skąd: Kraina Grzybów
Wysłany: Pon 29 Gru, 2008
to jest taki trojkąt
stopien sprezania <-> oktany <-> kąt zapłonu
wiec ta tabela ma sie do rzeczywistosci tylko w przypadku seryjnego ustawienia zaplonu.
Wiekszy stopien sprezania -> wieksze cisnienie spalania, potrzeba wiecej mięsa zeby nie zostało za dużo tlenu po spaleniu mieszanki, potem przy sprezaniu tworzą się samozaplony co konczy sie wiadomo czym.
Taka ciekawostka ale np jesli silnik ma zjechane pierscienie i wpada mu troche oleju do komory spalania - wtedy jest duzo latwiej o stukowe.
Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.
Kiedyś czytałem jakieś testy jakiegoś tam instytutu (nie pamiętam już co to było)
Wzieli sobie samochód przypuszczalnie o mocy nominalnej 100KM na paliwe 95 miał powiedzmy sobie 101KM na paliwie 98 miał tej mocy powiedzmy 97KM a na 99+ miał 107KM. Tłumaczone to było właśnie kalorycznością paliwa a nie ilością oktanów. Nie wyssałem z palca swojej teorii... Jak robiłeś jakieś badania które wskazują coś zupełnie innego to proszę o przedstawienie ich tutaj i wyjaśnienie - bo po to jest dział "Techniczne"
cytat z innego forum - oktany
Spalanie stukowe
Mieszanka paliwowa powinna się zapalić dokładnie w momencie zapłonu przez świecę. Jednak, jeśli na skutek temperatury i ciśnienia mieszanka zapali się samoistnie (za wcześnie) to tłok będzie próbował popchnąć korbowód w przeciwną stronę hamując silnik.
Fala dźwiękowa powodowana takim zjawiskiem nazywana jest stukiem a samo zjawisko spalaniem stukowym.
Na spalanie stukowe narażone są małe silniki o dużej mocy wyposażone w turbiny lub o dużym stopniu sprężania (nowoczesne)
Liczba oktanowa
Liczbę oktanową określa się przy pomocy silnika wzorcowego. Wlewamy do niego badaną benzynę i mierzymy ilość stuków na sekundę. Następnie wlewamy mieszankę złożoną z izooktanu i heptanu i dobieramy ich proporcję tak żeby dawała tyle samo stuków, co badana benzyna.
I jeśli:
mieszanka porównawcza zawiera 100% izooktanu to mamy Pb100
mieszanka porównawcza zawiera 100% heptanu to mamy Pb0
UWAGA
Wniosek 1 Benzyna Pb68 i vpower Pb98 mają taka samą kaloryczność i wyzwalają taka samą energię różnica polega tylko na tym że Pb98 trudniej jest zapalić bez iskrowo.
Wniosek 2 maksymalna liczba oktanowa to 100. Nie ma czegoś takiego jak benzyna sportowa 140 oktanów.
Czy wlanie benzyny Pb98 sprawi, że, auto będzie szybsze?
Nie bo to ta sama benzyna co Pb95
Czy Pb98 podniesie dynamikę i kulturę pracy?
Tak ale... Silnik będzie miał mniejszą tendencję do szarpania przy niskich obrotach i dużym obciążeniu
Dlaczego producenci polecają Pb98
Spalanie stukowe to niepotrzebne szarpnięcia na korbowodzie i zaworach. Wysoki stopień sprężania w nowych silnikach zwiększa prawdopodobieństwo spalania stukowego im mniej tego zjawiska tym dłuższa żywotność silnika.
Jak jeździsz, na Pb98 to silnik się bardziej grzeje?
Wręcz odwrotnie. Spalanie stukowe sprawie, że gorące gazy przebywają w cylindrze nieco dłużej i pod większym ciśnieniem. Podnosząc temperaturę silnika.
Jakie są objawy zbyt niskiej liczby oktanowej paliwa
Na jałowym biegu silnik reaguje normalnie jednak podczas ruszania auto zaczyna czkać i szarpać dopóki się nie rozpędzi, nieco podwyższona temperatura silnika, stukanie zaworów.
Czy warto kupować Pb98?
Nie mam pojęcia ja ją wlewam, gdy auto po zatankowaniu dziwnie szarpie
trochę z historii
Sam proces spalania od początku sprawiał bardzo wiele problemów konstruktorom silników, gdyż oprócz samych trudności z zapaleniem mieszanki pojawiać się potrafiło tzw. spalanie stukowe rujnujące układy tłokowo – korbowe. Z tego powodu już w roku 1927 opracowano metody określania tzw. liczby oktanowej, czyli odporności paliwa na spalanie stukowe, była to początkowo tzw. liczba Edgara. Okazało się, że naturalne paliwa tzn. czysta benzyna lub z dodatkiem benzolu, czy też innych składników, posiada liczbę oktanową niewiele przewyższająca umowną wartość 60. Okazało się, że im silnik posiada wyższy stopień sprężania tym szybciej występuje w nim spalanie stukowe, a że wyższy stopień sprężania konieczny był dla uzyskania wyższych mocy i lepszej sprawności silników, zaczęto szukać sposobów na podwyższenie liczby oktanowej.
auto: Mazda MX5
silnik:: 1596
moc: 110km Pomógł: 78 razy Dołączył: 04 Gru 2005 Skąd: Warszawa Wola
Wysłany: Pon 29 Gru, 2008
Cytat:
Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.
poważnie miałem zamiar przeprosić już na naszym ostatnim spotkaniu Piotra... tylko jakoś się z nim rozminąłem. Teraz zdania nie zmienie. Już więcej nie będe huczał. Jak już Dziku przeczytasz pół wikipedii to odpisz bo ja jestem bardzo ciekawy czy to co napisałem jest prawdą czy też nie.
Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.
Wez sie uspokuj bo przeginasz ostro.
Vlodarsky napisał/a:
Kiedyś czytałem jakieś testy jakiegoś tam instytutu
Ja napisze od siebie, jak napisze bzdury to eM mnie skoryguje.
Kalorycznosc nie ma istotnego wplywu na moc, zawsze mozna dolac. Poprawki wniesie lambda.
Oktany mocy nie daja, jak wlejemy do poldka vp99 to nic z tego nie wyniknie.
Za to brak odpowiedniej ich ilosci moc zabiera, jesli to silnika z duzym stopniem sprezania wlejemy 95 to w dobrym przypadku ecu skoryguje zaplon by wyeliminowac stuki i moc spadnie. W gorszym przypadku stukac bedzie za dlugo i moc spadnie bardziej i gwaltowniej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach