Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Poczta   Rejestracja   Zaloguj   Album


Poprzedni temat «» Następny temat
Otwarty przez: Michał
Wto 30 Gru, 2008
Stopień sprężania a liczba oktanowa paliwa
Autor Wiadomość

GeKo 
Gonna giv'm a cziken?
Press on regardless


auto: Renault Clio
silnik:: F4R 738
moc: 188km
Pomógł: 132 razy
Dołączył: 13 Mar 2008
Skąd: Będzin

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   Stopień sprężania a liczba oktanowa paliwa

Takie coś znalazłem na cliosport.net

Jest to wspólne nieporozumienie wśród entuzjastów samochodów, że wyższa liczba oktanowa = więcej mocy. Jest to po prostu nie prawda. Mit powstał z powodu sportowych pojazdów wymagających wyższej liczby oktanowej paliwa. W rzeczywistości sytuacja jest trochę inna. Moc jest ograniczona przez maksymalną ilość paliwa i powietrza, które mogą zostać dostarczone do komory spalania.
Z powodu wysokich osiągów silników działających w wysokiej kompresji, liczba oktanowa musi być większa aby uniknąć spalania stukowego. Tak więc sportowe samochody potrzebują wysokoktanowego paliwa, ale nie dlatego że to daje większą moc tylko dlatego że tak został zaprojektowane. Tutaj jest bezpośredni związek pomiędzy stosunkiem kompresji silnika a liczbą oktanową paliwa. Poniższa tabela przedstawia orientacyjne wartości dla silników gaźnikwych bez elektroniki. Dla nowoczesnych układów zasilania wartości te są niższe o 5-7 punktów.


Compression ratio Octane

5:1 72
6:1 81
7:1 87
8:1 92
9:1 96
10:1 100
11:1 104
12:1 108

Co o tym sądzicie?

Przykładowo Clio Sport ma stopień sprężania 11,2:1 czyli powinno jeździć na minimum 98 Oktanowym paliwie takie też zaleca (nie nakazuje) producent. W autodacie natomiast jest że starczy paliwo 95. Choć gdyby nie stosować wartości zaniżeń to 104 oktanowe paliwo jest raczej nieosiągalne.

Taka ciekawostka :] Gdyby ktoś miał coś do dodania to proszę się nie krępować ;) .
_________________
 
 
 

106 
You, you, you...
SIŁŁŁŁŁAAA :]


auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km
Pomógł: 80 razy
Dołączył: 09 Kwi 2006
Skąd: ze wsi

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

Ten temat jest nieciekawy.

Nie od dziś wiadomo że problem spalania stukowego i cofania zapłonu rozwiązują 2 magnetyzery.

:D
_________________
Dudziak / Rozkrut http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 

Bad-i 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Clio I,
silnik:: 2.0
moc: 260,km
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 08 Cze 2006
Skąd: Warszawa

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

106 napisał/a:
Ten temat jest nieciekawy.

Nie od dziś wiadomo że problem spalania stukowego i cofania zapłonu rozwiązują 2 magnetyzery.

:D


k.u.r.w.a. a ja miałem tylko jeden :D
 
 

Vlodarsky 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Pedżo 306 cab
silnik:: XU10J4
moc: 152km
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 15 Gru 2005
Skąd: Warszawa/Łomianki

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

o tym mówiłem już kiedyś :) na moc ma wpływ kaloryczność a nie liczba oktanowa :)
_________________
www.racing-oils.pl
www.millersoils-warszawa.pl
www.citroen-warszawa.net
www.facebook.pl/vlodarskyracing
 
 

dzik 
Zafurczał mi rano!
wolne renuary


auto: r5
silnik:: F7R,C1J
moc: 161,???km
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 13 Gru 2005
Skąd: wawka

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

Vlodarsky napisał/a:
o tym mówiłem już kiedyś :) na moc ma wpływ kaloryczność a nie liczba oktanowa :)


tak w skrocie, g** prawda
_________________
 
 
 

Młody Papież 
php bb modified by przemo


auto: Š135R, Š105
silnik:: duży i mały
moc: jest w Nas samychkm
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 28 Lip 2007
Skąd: prosto z Serca

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

^_^
_________________
       

                               "mam wrażenie że z ludźmi się coraz gorzej rozmawia" - eM
 
 
 

M 
HEJTER
ZJEBYWACZ TEMATÓW

auto: BMW
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Gru 2005
Skąd: Kraina Grzybów

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

to jest taki trojkąt

stopien sprezania <-> oktany <-> kąt zapłonu

wiec ta tabela ma sie do rzeczywistosci tylko w przypadku seryjnego ustawienia zaplonu.

Wiekszy stopien sprezania -> wieksze cisnienie spalania, potrzeba wiecej mięsa zeby nie zostało za dużo tlenu po spaleniu mieszanki, potem przy sprezaniu tworzą się samozaplony co konczy sie wiadomo czym.

Taka ciekawostka ale np jesli silnik ma zjechane pierscienie i wpada mu troche oleju do komory spalania - wtedy jest duzo latwiej o stukowe.
_________________
Samochody to ZUO!
 
 

Vlodarsky 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Pedżo 306 cab
silnik:: XU10J4
moc: 152km
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 15 Gru 2005
Skąd: Warszawa/Łomianki

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

dzik napisał/a:
tak w skrocie, g** prawda


Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.
Kiedyś czytałem jakieś testy jakiegoś tam instytutu (nie pamiętam już co to było)
Wzieli sobie samochód przypuszczalnie o mocy nominalnej 100KM na paliwe 95 miał powiedzmy sobie 101KM na paliwie 98 miał tej mocy powiedzmy 97KM a na 99+ miał 107KM. Tłumaczone to było właśnie kalorycznością paliwa a nie ilością oktanów. Nie wyssałem z palca swojej teorii... Jak robiłeś jakieś badania które wskazują coś zupełnie innego to proszę o przedstawienie ich tutaj i wyjaśnienie - bo po to jest dział "Techniczne"


cytat z innego forum - oktany

Spalanie stukowe
Mieszanka paliwowa powinna się zapalić dokładnie w momencie zapłonu przez świecę. Jednak, jeśli na skutek temperatury i ciśnienia mieszanka zapali się samoistnie (za wcześnie) to tłok będzie próbował popchnąć korbowód w przeciwną stronę hamując silnik.
Fala dźwiękowa powodowana takim zjawiskiem nazywana jest stukiem a samo zjawisko spalaniem stukowym.
Na spalanie stukowe narażone są małe silniki o dużej mocy wyposażone w turbiny lub o dużym stopniu sprężania (nowoczesne)

Liczba oktanowa
Liczbę oktanową określa się przy pomocy silnika wzorcowego. Wlewamy do niego badaną benzynę i mierzymy ilość stuków na sekundę. Następnie wlewamy mieszankę złożoną z izooktanu i heptanu i dobieramy ich proporcję tak żeby dawała tyle samo stuków, co badana benzyna.
I jeśli:
mieszanka porównawcza zawiera 100% izooktanu to mamy Pb100
mieszanka porównawcza zawiera 100% heptanu to mamy Pb0

UWAGA
Wniosek 1 Benzyna Pb68 i vpower Pb98 mają taka samą kaloryczność i wyzwalają taka samą energię różnica polega tylko na tym że Pb98 trudniej jest zapalić bez iskrowo.

Wniosek 2 maksymalna liczba oktanowa to 100. Nie ma czegoś takiego jak benzyna sportowa 140 oktanów.

Czy wlanie benzyny Pb98 sprawi, że, auto będzie szybsze?
Nie bo to ta sama benzyna co Pb95

Czy Pb98 podniesie dynamikę i kulturę pracy?
Tak ale... Silnik będzie miał mniejszą tendencję do szarpania przy niskich obrotach i dużym obciążeniu

Dlaczego producenci polecają Pb98
Spalanie stukowe to niepotrzebne szarpnięcia na korbowodzie i zaworach. Wysoki stopień sprężania w nowych silnikach zwiększa prawdopodobieństwo spalania stukowego im mniej tego zjawiska tym dłuższa żywotność silnika.


Jak jeździsz, na Pb98 to silnik się bardziej grzeje?
Wręcz odwrotnie. Spalanie stukowe sprawie, że gorące gazy przebywają w cylindrze nieco dłużej i pod większym ciśnieniem. Podnosząc temperaturę silnika.

Jakie są objawy zbyt niskiej liczby oktanowej paliwa
Na jałowym biegu silnik reaguje normalnie jednak podczas ruszania auto zaczyna czkać i szarpać dopóki się nie rozpędzi, nieco podwyższona temperatura silnika, stukanie zaworów.

Czy warto kupować Pb98?
Nie mam pojęcia ja ją wlewam, gdy auto po zatankowaniu dziwnie szarpie



trochę z historii

Sam proces spalania od początku sprawiał bardzo wiele problemów konstruktorom silników, gdyż oprócz samych trudności z zapaleniem mieszanki pojawiać się potrafiło tzw. spalanie stukowe rujnujące układy tłokowo – korbowe. Z tego powodu już w roku 1927 opracowano metody określania tzw. liczby oktanowej, czyli odporności paliwa na spalanie stukowe, była to początkowo tzw. liczba Edgara. Okazało się, że naturalne paliwa tzn. czysta benzyna lub z dodatkiem benzolu, czy też innych składników, posiada liczbę oktanową niewiele przewyższająca umowną wartość 60. Okazało się, że im silnik posiada wyższy stopień sprężania tym szybciej występuje w nim spalanie stukowe, a że wyższy stopień sprężania konieczny był dla uzyskania wyższych mocy i lepszej sprawności silników, zaczęto szukać sposobów na podwyższenie liczby oktanowej.


źródło http://www.premiumclub.pl...104/artykul/559
_________________
www.racing-oils.pl
www.millersoils-warszawa.pl
www.citroen-warszawa.net
www.facebook.pl/vlodarskyracing
 
 

Michał 
Penetrator


auto: Mazda MX5
silnik:: 1596
moc: 110km
Pomógł: 78 razy
Dołączył: 04 Gru 2005
Skąd: Warszawa Wola

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

Cytat:
Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.


vłodziu, zcziluj troszeczke :)
 
 
 

106 
You, you, you...
SIŁŁŁŁŁAAA :]


auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km
Pomógł: 80 razy
Dołączył: 09 Kwi 2006
Skąd: ze wsi

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

Vlodarsky napisał/a:
źródło http://www.premiumclub.pl...104/artykul/559

....ale czy producent paliwa moze byc obiektywny?
_________________
Dudziak / Rozkrut http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 

CHRZANEK 
bzuuummmmmmmmmmmm
Dr Prof.

auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km
Pomógł: 115 razy
Dołączył: 10 Sty 2007
Skąd: Warszawa Centrum

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

dzik napisał/a:
g** prawda

Vlodarsky napisał/a:
dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem

Hehehehehe ;D zaraz się zacznie :) :) :)
O ile już się nie zaczęło :D

:jupi: :jupi: :jupi:
_________________
A można było jeździć francuzem całe życie...
 
 
 

Michał 
Penetrator


auto: Mazda MX5
silnik:: 1596
moc: 110km
Pomógł: 78 razy
Dołączył: 04 Gru 2005
Skąd: Warszawa Wola

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

chamski gamoń :D
hehehehehehhe
dobre Vłodziu !! :D
 
 
 

Vlodarsky 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Pedżo 306 cab
silnik:: XU10J4
moc: 152km
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 15 Gru 2005
Skąd: Warszawa/Łomianki

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

poważnie miałem zamiar przeprosić już na naszym ostatnim spotkaniu Piotra... tylko jakoś się z nim rozminąłem. Teraz zdania nie zmienie. Już więcej nie będe huczał. Jak już Dziku przeczytasz pół wikipedii to odpisz bo ja jestem bardzo ciekawy czy to co napisałem jest prawdą czy też nie.
_________________
www.racing-oils.pl
www.millersoils-warszawa.pl
www.citroen-warszawa.net
www.facebook.pl/vlodarskyracing
 
 

dzik 
Zafurczał mi rano!
wolne renuary


auto: r5
silnik:: F7R,C1J
moc: 161,???km
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 13 Gru 2005
Skąd: wawka

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

Vlodarsky napisał/a:
dzik napisał/a:
tak w skrocie, g** prawda


Miałem Cię przeprosić, że na Ciebie naskakiwałem ostatnio ale dalej myślę, że jesteś tylko chamskim gamoniem. Mogę się mylić - wykaż to a nie strugasz jak zwykle wszystko wiedzącą szmate.


Wez sie uspokuj bo przeginasz ostro.

Vlodarsky napisał/a:

Kiedyś czytałem jakieś testy jakiegoś tam instytutu


Gdzies, cos, jakos. Twoja wiedza.
_________________
 
 
 

dzik 
Zafurczał mi rano!
wolne renuary


auto: r5
silnik:: F7R,C1J
moc: 161,???km
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 13 Gru 2005
Skąd: wawka

Wysłany: Pon 29 Gru, 2008   

Ja napisze od siebie, jak napisze bzdury to eM mnie skoryguje.

Kalorycznosc nie ma istotnego wplywu na moc, zawsze mozna dolac. Poprawki wniesie lambda.

Oktany mocy nie daja, jak wlejemy do poldka vp99 to nic z tego nie wyniknie.
Za to brak odpowiedniej ich ilosci moc zabiera, jesli to silnika z duzym stopniem sprezania wlejemy 95 to w dobrym przypadku ecu skoryguje zaplon by wyeliminowac stuki i moc spadnie. W gorszym przypadku stukac bedzie za dlugo i moc spadnie bardziej i gwaltowniej.
_________________
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Design by: DesignerCase.net fitting by szpak
Strona wygenerowana w 0.09 sekundy. Zapytań do SQL: 10