auto: Cayane
silnik:: Tuaregoa
moc: np 182km Pomógł: 16 razy Dołączył: 18 Lis 2009 Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 15 Sty, 2010 Tuning MINI Cooper S R56
Cześć
Dzisiaj pękło w moim MINI 500km, więc pomyślałem, że z tej okazji należałoby się udać na rolki hamowni w celu weryfikacji co poniektórych faktów.
Auto w 100% seryjne zatankowane pb95. Taka moc to już chyba reguła w R56 na świecie, ciągle się zastanawiam dlaczego BMW deklaruje 175KM dla tego silnika no.. ale płakać z tego powodu nie będę
Hamownia z której korzystam ma taką fajną opcje, że podłączona pod gniazdo OBD w aucie loguje i wyświetla parametry, które nas interesują. Wybrałem temperaturę w dolocie po intercoolerze, oraz doładowanie już w kolektorze ssącym.
Jak widać coś musi być na rzeczy z wydajnością intercoolera, gdyż przy temperaturze otoczenia poniżej 10st (potężny nawiew prosto z dachu + dmuchawa na cały front auta) temperatura podczas 20sekundowego pomiaru "leci" w kierunku 40st i wcale się nie
stabilizuje. W kolejnych pomiarach, będzie coraz gorzej
Przy okazji sprawdziłem jak działa deklarowany overboost i faktycznie przy energicznym wciśnięciu pedału gazu, przez parę sekund lub też do uzyskania pewnych obrotów (muszę to jeszcze sprawdzić wydłużając pomiar) doładowanie wzrasta o 0.15b z 0.6 do 0.75b i generuje dodatkowe 15Nm w ładnym zakresie
W sklepach na całym świecie są oferowane przeróżne układy dolotowe do turbo, airboxy, rurki, stożki. Chciałem tak na szybko sprawdzić czy seryjna konstrukcja jest faktycznie jakimś ograniczeniem dla tego silnika. Na początek otworzyliśmy obudowę by sprawdzić czy jakąkolwiek restrykcję wprowadza seryjny filtr powietrza i dolna część airbox'a z dolotem do lampy.
Jak widać na poniższym wykresie, moc max podskoczyła o 3KM i odrobinę wypłaszczył się moment obrotowy w dolnym zakresie. Temperatura w dolocie to już 43stopnie i dalej rośnie. Przy 7,5st otoczenia i 0,8bara doładowania to lekka przesada.
Nie było gorzej, więc do następnego pomiaru zdemontowaliśmy górną część obudowy w której jest pewnego rodzaju kierownica powietrza i zostawiliśmy samą gumową rurę do turbiny
Jak widać w samym szczycie straciliśmy parę nieistotnych w przyspieszaniu koni, natomiast od 2500 do 4200obr widać już na wykresie oddzielenie się wykresu momentu obrotowego od wcześniejszych pomiarów. W tej chwili jest już 273Nm.
Kolejna zmiana to całkowity demontaż dolotu
Jak widać na poniższym wykresie taka modyfikacja już ciągnie nam przebieg w dół. Moc max bez mian, ale między 3500 a 5000obr mamy już mniej momentu jak na oryginalnej rurze. Dodatkowo wlot ciepłego powietrza zza chłodnicy to sprężarki + seryjny intercooler powoduje 46st w przed kolektorem... a to przecież ciągle otwarta maska. Strach pomyśleć co się będzie działo w lato lub przy wyższym doładowaniu.
Cały czas monitorowaliśmy skład mieszanki, oraz kąt zapłonu komputera. Wychodzi na to, że jest jednak spory potencjał w elektronice.... którą zamierzamy wykorzystać
Reasumując sam dolot wiele nie zmieni, więc wiele internetowych "historii" o cud "intake'ach" można traktować z przymróżeniem oka. A biorąc jeszcze pod uwagę, że większość aftermarketowych rozwiązań dostarczy do sprężarki wiele cieplejsze powietrze to myślę że podczas jazdy w lato ten mod można sobie odpuścić...
W przyszłym tygodniu przetestuje Mini pod kątem wymiany fragmentów wydechu, od tłumika do rury wydechowej turbiny.
Hej
Ostatnio zmieniony przez Miniac Sob 16 Sty, 2010, w całości zmieniany 1 raz
Marcel [Usunięty]
Wysłany: Pią 15 Sty, 2010
Te brat bliźniak widzę ze troszkę ci sie nudzi w pt (fb & hh)
auto: Cayane
silnik:: Tuaregoa
moc: np 182km Pomógł: 16 razy Dołączył: 18 Lis 2009 Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 15 Sty, 2010 Re: Tuning MINI Cooper S R56
ps napisał/a:
Czesc,
Mozesz wyjasnic?
Miniac napisał/a:
Jak widać w samym szczycie straciliśmy parę nieistotnych w przyspieszaniu koni
nieistotne bo na szczycie, czy nieistotne bo konie??
faktycznie muszę rozwinąć - nieistotne bo są DWA więcej między 5500 a 5700 Przy zestopniowaniu skrzyni innym jak w F1 uważam ten "zysk" za nieistotny podczas przyśpieszenia w tym aucie
fajny materiał, szkoda że przy okazji nie miałeś możliwości sprawdzenia kilku dolotów do mcs'a, jaki mają faktycznie wpływ
chciałbym kiedyś sprawdzić na hamowni różnicę między seryjną wkładką a ITG, ale niestety w holkswagenie wymyślili tak ciekawie dolot że wymiana wiąże się z demontażem całej pokrywy silnika, więc roboty na kilkanaście min.
tak myślę, że w sumie mógłbym jeszcze raz sprawdzić na mineralnej bo ostatni pomiar był na serii a teraz jeżdżę znowu na itg
auto: Clio Sport ph1
silnik:: F4R 730
moc: 178km Pomógł: 11 razy Dołączył: 08 Mar 2009 Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 16 Sty, 2010
hehe jak tak sie zabierasz za 500km auto to strach pomyslec co bedzie przy 10kkm 600KM AWD i inne multimedia Popieram i zazdroszcze Tez musze sobie taką sesje na rolkach zrobic
auto: Cayane
silnik:: Tuaregoa
moc: np 182km Pomógł: 16 razy Dołączył: 18 Lis 2009 Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 16 Sty, 2010
eM napisał/a:
Ciekawe czemu producent pakuje tak niewydajny ic do takiego setupu.
40stopni przy takich temperaturach to jest spora strata.
Nie mam pojęcia. Zwykle się wiesza psy na seryjnych intercoolerach bezpodstawnie. Bo po sprawdzeniu w warunkach drogowych często ten "ukryty" seryjny z odpowiednią kierownicą powietrza jest bardziej wydajny niż wykorzystujący 100% miejsca w zderzaku 'ebay' na wkładzie z piachu...
Do momentu sprawdzenia byłem antyfanem intercooler'ów aftermarketowych.. tam bardziej do seryjnej turbosprężarki. Ale teraz widzę, że problem JEST
Seryjny cooler jest bardzo podobny do tego montowanego w Escorcie Cosworth'cie, ale tam nie ma takich cyrków.. chyba
auto: BMW Pomógł: 4 razy Dołączył: 02 Gru 2005 Skąd: Kraina Grzybów
Wysłany: Sob 16 Sty, 2010
Kuba co to za wynalazek ?
Ja też jestem zwolennikiem wiekszych IC
że zacytuję pana C. Bell'a
"An intercooler isn't the icing on the cake, it's more cake"
auto: Cayane
silnik:: Tuaregoa
moc: np 182km Pomógł: 16 razy Dołączył: 18 Lis 2009 Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 16 Sty, 2010
Jak to też? Ja wole małe skuteczne z pomysłem, niż "pingpongi" i okno w zderzaku
Intercoolery.. temat rzeka...
Na fotce to Intercooler Helixa, całkiem cfane rozwiązanie. Konkurencyjny jest produkt ALTA, ale nie wykorzystuje on miejsca pod chłodnicą klimatyzacji jak Helix. Fotki tej "alty" są robione tak, że wydaje się to być spory cooler, a jest niewiele pojemniejszy jak seryjny
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach