Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Poczta   Rejestracja   Zaloguj   Album


Poprzedni temat «» Następny temat
Szpera/Mechanizm różnicowy/Dyferencjał
Autor Wiadomość

AndreXSi
[Usunięty]

Wysłany: Pon 18 Sty, 2010   

tak przynajmniej ja to rozumiałem. Ale jeśli jest wyrażana w stopniach (co wynikało z tego że jest to angle(kąt) ) to w sumie nie wiem co ta wartość oznacza.
 
 

saxorulez 
aka petrolhead


auto: Peugeot
silnik:: 208 GTi
moc: podobno 230km
Pomógł: 98 razy
Dołączył: 05 Gru 2005
Skąd: zadupie

Wysłany: Pon 18 Sty, 2010   

no właśnie kurde tutaj jest napisane o co chodzi z tymi kątami ale mój Angielski już siada na tym poziomie

Cytat:
The Operation of a Tran-X LSD is based around a plate type Diff. with preload and ramp angle settings dictating how the LSD operates.

The ramp angle dictates when and how the LSD will take effect so under hard acceleration the force exerted by the cross pins/planet gears on the wedge shaped ramp blocks, forces the blocks outwards exerting pressure on the plates. Which then locks the LSD and equally distributes power through each drive shaft giving you the grip you need. So the shallower the ramp angles the easier the block can be forced outwards and the more aggressive it is.

The preload setting on a Tran-X LSD dictates the contact friction on the plate so the higher the preload the more constant friction between the plates. Therefore when you accelerate and the ramp forces itself outwards the plate’s lock together quicker. More preload means a more aggressive Diff. This allows us to tailor each unit to your needs.

Most of our LSD’s come with a duel ramp block fitted which means there are two different ramp angles on one reaction ring. Add to this the two preload settings means you have four different set up supplied with each unit!!! Should your circumstances change his can be further broadened by purchasing another duel ramp angle giving you and even bigger tuning spectrum, making sure your getting the best from your LSD
_________________
when the flag drops the bullshit stops



.....action speaks louder than words....
 
 
 

Miniac 
Ala ma kota
Mini-Me


auto: Cayane
silnik:: Tuaregoa
moc: np 182km
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 18 Lis 2009
Skąd: Warszawa

Wysłany: Pon 18 Sty, 2010   Re: Szpera/Mechanizm różnicowy/Dyferencjał

saxorulez napisał/a:
Jako że zainteresowałem się trochę bardziej tematem szper ostatnimi czasu, szukam pomocy w naszym zacnym gronie.

Żeby było wiadomo co ma na celu szpera tutaj takie ogólnikowe info:
http://pl.wikipedia.org/w...%B3%C5%BCnicowy

Poniżej kilka stwierdzeń, może jesteście chętni to rozwinąć, może macie dostęp do literatury jakiejś, z chęcią bym poczytał o tym bo posiłkowanie się wikipedia trochę mnie nie zadowala

Szpera Quaife to szpera helicalna (helikalna?) i jej działanie jest stosunkowo łagodne, nie ma tam określonego stopnia spięcia, działa bezobsługowo, dobra na ulicę - czy się mylę?

Szpera płytkowa - ma regulację siły spięcia (wyrażanej zapewne w Nm), teraz pytanie pojawiają się tam dwa określenia RAMP ANGLE oraz PRELOAD - czy wiecie co one mogą po Polskiemu znaczyć?? Szpera wymagająca innych olejów niż seria, płytki z czasem się zużywają i wymaga serwisowania, jej przewaga to możliwość kupienia np. jednej szpery z dwoma zestawami płytek - na szutry i na asfalt


Chcesz elaborat, czy mogą być TAK/NIE odpowiedzi? :faja:



Może jeden obrazek to będzie 1000słów. Kąty i długości boków w tym rombie* to właśnie ten RAMP ANGLE, Preload to moment z jakim płytki mogą się maksymalnie wyhamowywać w przypadku "w spoczynku"/nie przenoszącej momentu.. czyli w sumie przy zgaszonym silniku na podnośniku. Albo podczas hamowania silnikiem przy 1way.

* wiem że to nie romb, bo bardziej jakiś kwadratotrójkąt, ale takie pierwszy mój 'skojarz'
 
 
 

saxorulez 
aka petrolhead


auto: Peugeot
silnik:: 208 GTi
moc: podobno 230km
Pomógł: 98 razy
Dołączył: 05 Gru 2005
Skąd: zadupie

Wysłany: Pon 18 Sty, 2010   

Miniac napisał/a:
Chcesz elaborat


chyba jednak poproszę, jeśli jesteś w stanie wytłumaczyć na przykładzie szpery do mojej skrzyni, mam do wyboru

Product Name Ramp Angle Plate Setting
PEUGEOT MA LSD 45/45 FULLY INTER
PEUGEOT MA LSD 45/45 LIGHT WEIGHT
PEUGEOT MA LSD 30/60 FULLY INTER
PEUGEOT MA LSD 30/60 LIGHT WEIGHT

Która będzie najlepsza na ulicę, która do rajdów która na tor? Nie mam więcej info na temat tych szper więc jeśli chcesz mogę dopytać

Albo bardziej łopatologicznie jak poczuję w aucie Ramp Angle 45/45 a jak 30/60 (plate setting na razie olewamy)
_________________
when the flag drops the bullshit stops



.....action speaks louder than words....
 
 
 

Miniac 
Ala ma kota
Mini-Me


auto: Cayane
silnik:: Tuaregoa
moc: np 182km
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 18 Lis 2009
Skąd: Warszawa

Wysłany: Pon 18 Sty, 2010   

saxorulez napisał/a:
Miniac napisał/a:
Chcesz elaborat


chyba jednak poproszę, jeśli jesteś w stanie wytłumaczyć na przykładzie szpery do mojej skrzyni, mam do wyboru

Product Name Ramp Angle Plate Setting
PEUGEOT MA LSD 45/45 FULLY INTER
PEUGEOT MA LSD 45/45 LIGHT WEIGHT
PEUGEOT MA LSD 30/60 FULLY INTER
PEUGEOT MA LSD 30/60 LIGHT WEIGHT

Która będzie najlepsza na ulicę, która do rajdów która na tor? Nie mam więcej info na temat tych szper więc jeśli chcesz mogę dopytać

Albo bardziej łopatologicznie jak poczuję w aucie Ramp Angle 45/45 a jak 30/60 (plate setting na razie olewamy)


Nie wiem co to PLATE - fully/light i o jakie 'settings' im chodzi..

Ramp Angle jak na zdjęciu wyżej. 45/45 to 2way czyli zwieksza sie jej tarcie podczas przyspieszania i hamowania. Nie chcesz takiej do FWD na nic. 30/60 to 1,5way czyli dwukrotnie bardziej sie spina podczas przyspieszania niz podczas hamownia, a jakie to juz beda konkretne wartość w Nm czy kg to wynika z momentu jaki będziesz w danej chwili przekazywał na koła, lub jakim momentem hamował. Tu jak ze sprzęgłem różne średnice, różne współczynniki tarcia, różna ilość płytek. Preload wtedy się nie liczy, nie sumuje. Preload działa jak któreś koło jest w górze czyli na oba koła idzie równy (bliski zera) moment obrotowy. W każdym dyferencjale poza helikalnym moment jest rozkładany 50/50 czy szpera 100%, spool, czy seria.. preload określa ile to więcej jak "blisko zera" jesteś w stanie przekazać na OBA koła.
 
 
 

saxorulez 
aka petrolhead


auto: Peugeot
silnik:: 208 GTi
moc: podobno 230km
Pomógł: 98 razy
Dołączył: 05 Gru 2005
Skąd: zadupie

Wysłany: Pon 18 Sty, 2010   

ok dzięki. już jestem bliżej rozkminienia tej zagadki :)
_________________
when the flag drops the bullshit stops



.....action speaks louder than words....
 
 
 

M 
HEJTER
ZJEBYWACZ TEMATÓW

auto: BMW
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Gru 2005
Skąd: Kraina Grzybów

Wysłany: Pon 18 Sty, 2010   

Wrzucam ten temat do FAQ,
jest tłuściutki.
_________________
Samochody to ZUO!
 
 

Vlodarsky 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Pedżo 306 cab
silnik:: XU10J4
moc: 152km
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 15 Gru 2005
Skąd: Warszawa/Łomianki

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

Ja znalazłem jeszcze coś takiego :) (w terenówkach)

Pneumatycznie załączana blokada mechanizmu różnicowego

Blokada taka wymaga wymiany fabrycznej obudowy satelitów wraz z jej zawartością na kompletny dyferencjał. Powoduje to, że rozwiązanie wydaje jest najdroższe wśród omawianych, choć oferuje w zamian elegancką metodę załączania blokady z wewnątrz kabiny w przypadku, gdy tego rzeczywiście potrzebujemy. W innych momentach (np: jazda po drogach twardych) dyferencjał zachowuje się jak klasyczny egzemplarz:

Do działania Air Lockera niezbędny jest niewielki kompresor, z którego sprężone powietrze załącza blokadę:

_________________
www.racing-oils.pl
www.millersoils-warszawa.pl
www.citroen-warszawa.net
www.facebook.pl/vlodarskyracing
 
 

M 
HEJTER
ZJEBYWACZ TEMATÓW

auto: BMW
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Gru 2005
Skąd: Kraina Grzybów

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

A jak do typowej szpery odnosi się hondowskie LSD
czyli takie jak itr lub nawet jak w b18c4 z lsd?
Moze miniac by sie wypowiedział?
_________________
Samochody to ZUO!
 
 

saxorulez 
aka petrolhead


auto: Peugeot
silnik:: 208 GTi
moc: podobno 230km
Pomógł: 98 razy
Dołączył: 05 Gru 2005
Skąd: zadupie

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

eM,

wydaje mi się że tam jest rozwiązanie w stylu Quaife, jest to najbardziej naturalne na ulicę
_________________
when the flag drops the bullshit stops



.....action speaks louder than words....
 
 
 

AndreXSi
[Usunięty]

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

lsd to albo dragi w schowku, albo Limited Slip Differential, czyli po prostu skrót od szpery :) Też mi się wydaje że siedzi tam torsen (helikalna, czyli w stylu quaife)
 
 

Miniac 
Ala ma kota
Mini-Me


auto: Cayane
silnik:: Tuaregoa
moc: np 182km
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 18 Lis 2009
Skąd: Warszawa

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

eM napisał/a:
A jak do typowej szpery odnosi się hondowskie LSD
czyli takie jak itr lub nawet jak w b18c4 z lsd?


Yo. Honda ma szperke torsenowa, czyli helikalna, czyli przekładnię planetarną itd... Sprowadza się to do tego, że wewnętrzny opór MECHANICZNY przenosi WIĘCEJ momentu na koło z lepszą trakcją. Można to porównać do każdej przekładni kołowej lub zębatki. Na ten przyklad - dużo łatwiej jest podczas awarii silnika bramy w domu założyć korbę i zastąpić silnik, jak spróbować bramę przesunąć gdzie każdy 1cm to pare obrotow silnika.





Brzmi to przekozak - right? Mam więcej momentu na koło z lepszą trakcją, czego chcieć więcej. Jednak przy zostosowaniu "idę pełnym ogniem" po zakrętach wychodzi na to że coś z tą szpera jest nie tak, a porównanie z nawet ze słabą płytą.. eee.. nie ma co porównywać. Dlatego tak jest gdyż szpera torsenowa może jedynie ZWIELOKROTNIĆ moment przekazywany na koło o słabszej trakcji. Czyli jeśli ścinam zakręt i odciążam wewnętrzne koło tak że mogę przenieść na nie powiedzmy 800NM (to bardzo mało na kole jakbyco..) to na koło zewnętrzne dociążone mogę na otwartym dyfrze przenieść dokładnie tyle samo.. przy torsenie natomiast KROTNOŚĆ tej wartości. Rozróżnia się torseny 2:1, 3:1, 4:1. Przy takim 2:1 na koło dociążone pójdzie 1600Nm - już lepiej. Tyle że 0 x 'ile chcesz to ciągle 0, a małe wartości nawet x4 są ciągle małe. Więc jesli w analogicznym przypadku wewnętrznym kołem wbije się na trawe/piach/chwilowe zlodowacenie w środku lata i te koło będzie mogło przenieść 50Nm to na zewnętrznym slicku po rozgrzanym betonie będe mógł przenieść 100? 150? 200? bieda... W szperze płytkowej to koło nawet w powietrzu było by dodatkowo dohamowane/obciążone oporem tarcia międzypłytkowego, więc gdy było by to np 40kg-400Nm to tyle samo trafi na drugie koło. Hasło "quaife przenosi więcej momentu na koło o lepszej trakcji" jest absolutnie prawdziwe.. tylko co z tego jak jest dużo mniej jakbyśmy chcieli by wyjść z zakrętu pełnym ogniem :faja:

Taki torsen jest fajny do jazdy na codzien. Do jazdy na wprost po dziurach, koleinach, gdzie oba koła mają bardzo podobną trakcje, a wolelibyśmy by auto jechało/przyspieszalo stabilnie. Z mojego małego doswiadczenia torowego wiem, że mając seryjną szperkę Hondowską najlepiej nie mieć przedniego stablizatora, a jedynie kamienny tył. Gwarantuje to że koło wewnętrzne w zakręcie nie jest dodatkowo odciążane. Na seryjnym zawiasie Integry Tor Poznań przekulałem w 1.52.. po założeniu kamiennego zawiasu i gubego 'rejsingowego' stabi whiteline'a walczyłem o 1.53 i paliłem loka na wyjściach.

Rozwiązań LSD jest jeszcze cała masa. Popularna jest tez wiskoza w dyfrze. Maja je czesto japonce w tylnym dyfrze, ale tez niektore FWD - np Fiat Coupe. Best of all na codzien/trackday to jest torsenowy dyfer, ktrory ma dodatkowo plytki wyhamowujace. Wiem ze quaife widzac niedoskonalosc swego ATB tez cos takiego bedzie robic, albo mial zaczac, albo juz od dawna robi a ja ciemny jestem...

Aha.. nie bylo MINI akcentu. W Mini tez jest dostepna szpera jako opcja i jak udalo mi sie wyniuchac w dokumentacji serwisowej to jest ona.. cierna! o_O Tyle ze zamiast plytek ma dwa duze stozkowe pierscienie, ktore wygladaja i dzialaja identycznie jak synchronizatory w skrzyni biegow. Troche mala ta powierzchnia cierna, wiec i szpera "slaba" i brak preload'u, ale z zasniezonego pobocza udaje mi sie w te "trudne dni" wyjechac :]

btw. zapomnialem napisac jaka jest wada mocnych szper plytkowych. Mianowicie urywaja i miela one seryjne polosie i przeguby jak zapalki, gdy jestesmy przyzwyczajeni do pelnego ognia w naszym fwd, halasuja jak wsiekle (poza tymi carbonowymi z ATS'a), przeskakuja gdy jedziemy na mocno skreconych kolach jakbysmy mieli (lub zaraz bedziemy mieli) zmielona skrzynie. No i niestety bezwzglednie kradna nam moc na kolach przy nawet najmniejszej roznicy w obwodzie obu opon. Pozatym sa zajebiaszcze! :jupi:

To tyle.
Ostatnio zmieniony przez Miniac Wto 19 Sty, 2010, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 

M 
HEJTER
ZJEBYWACZ TEMATÓW

auto: BMW
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Gru 2005
Skąd: Kraina Grzybów

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

o_O o_O o_O
mistrzowsko dzieki

Czyli lepiej odłożyć na porządną szperę niż kupować skrzynie lsd od b18c4 i przekladac biegi z b16?
_________________
Samochody to ZUO!
 
 

Miniac 
Ala ma kota
Mini-Me


auto: Cayane
silnik:: Tuaregoa
moc: np 182km
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 18 Lis 2009
Skąd: Warszawa

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

eM napisał/a:

Czyli lepiej odłożyć na porządną szperę niż kupować skrzynie lsd od b18c4 i przekladac biegi z b16?


Mimo tego ze w starym Mini mam wlasnie S9B z lsd to kupowanie seryjnych skrzyn z seryjnymi szperami po cenach w jakich stoja, uwazam teraz za rozpuste. Zdecydowanie jest lepiej kupic Kaaz'a za $950 do B16 i w przyszlosci kupic sobie krotkie 3 i 4 z np. teamfactor'a

btw. bo wiesz ze lsd z c4 nie dokrecisz do 4,2 fd z b16 - tak?
 
 
 

M 
HEJTER
ZJEBYWACZ TEMATÓW

auto: BMW
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Gru 2005
Skąd: Kraina Grzybów

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

wiem wiem,
patrze na to przez pryzmat kompresora ktory mam nadzieje kiedys skonczyć,
nie bede potrzebował az takich krótkich przełożeń.
Twoje opinie wezme sobie do serca, skrzynia z c4 kosztuje 1.5k PLN, ale jeszcze dochodzi robocizna z przekladaniem przełożeń.
_________________
Samochody to ZUO!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Design by: DesignerCase.net fitting by szpak
Strona wygenerowana w 0.09 sekundy. Zapytań do SQL: 8