Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Poczta   Rejestracja   Zaloguj   Album


Poprzedni temat «» Następny temat
Hamownie, jak to dziala
Autor Wiadomość

dzik 
Zafurczał mi rano!
wolne renuary


auto: r5
silnik:: F7R,C1J
moc: 161,???km
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 13 Gru 2005
Skąd: wawka

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   Hamownie, jak to dziala

Witam

Chcialem napisac kilka slow o hamowniach, moje doswiadczenia biora sie z obserwacji tego co widzialem.

Wiec hamownia, urzadzenie ktore mierzy moc. To czy hamownia mierzy moc czy moment mozna sie sprzeczac dlugo, gdyz obie wartosci sa wyliczne jednoczesnie z tych samych danych, z mocy mozna wyliczyc moment i vice versa.

Jak to dziala, opisze najprostsze hamownie a mianowicie inercyjne.
Bierzemy walek o znanej masie i wymiarach, wyliczamy dla niego moment bezwladnosci i jestesmy w domu. Wzorow nie wkleje bo to nie wygodne, ale majac dane walca mozna wyliczyc ile potrzeba energii by przyspieszyc jego wirowanie. Majac ta energie, mierzymy w jakim czasie przyspieszyl i mamy moc. Prawda ze proste.
Gdy przechodzi do spraw samochodowych, gdy mierzymy czas rozpedzania rolek obliczamy moc ale na kolach i moment ale na kolach.
Pozniej musimy wyliczyc przelzoenie glowne, czyli rpm silnika vs rpm rolek i teoretycznie blizej wartosci na silniku, a dokladnie momentu.
Ale nas interesuje moc na silniku, niestety czesc mocy zabiera sam naped.
Wiec trzeba to wyliczyc, do tego sluzy wybieg czyli hamownaie rolek ukladem napedowym, silnik jest wysprzeglony. Ten algorytm to czesto wartosci estymowane, czyli dajemy taka wartosc N by pasowalo. Wiadomo ze rolki maja swoj opor i same tez sie kiedys zatrzymaja, a nawet jak to wezmiemy pod uwage to ze wzoru nie wyjdzie dokladnie to co trzeba.
Majac moc na kolach i straty, dodajemy do siebie i mamy moc na silniku. Z tej mocy wyliczamy moment na silniku. I tutaj pojawia sie walka o kochane Nm w ktore niektorzy wierza bezgranicznie. Dokladnosc momentu jest najnizsza w tym calej zabawie, a pamietajmy o jednym. Tuner jak nie ma hamowni z odb to odczytuje rpm w obrotka. Obrotek ma swoje bledy, tuner ma krzywe okolo i o 10% nie trudno. I z 200Nm sie robi 220 itp.
To tak na szybko przelalem co w glowie mialem.
_________________
 
 
 

Gotti 
citizen
Dziecko Dobrobytu

auto: Czarne
silnik:: M135i
moc: 320km
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 08 Kwi 2006
Skąd: DL

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

Dzik, nie możesz spać? :P
 
 

Niemy 
Jeszcze 4 dni...


auto: Saxo VTS
silnik:: 1,6 16V
moc: 145km
Pomógł: 41 razy
Dołączył: 14 Sty 2006
Skąd: Gliwice

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

super text, troche mi to poukladalo obraz sytuacji
 
 
 

michool_vt 
Kilo Pangi - 9,99
8]


auto: stara beta
silnik:: ...
moc: 280km
Pomógł: 63 razy
Dołączył: 29 Mar 2006
Skąd: olkusz

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

super :)

a co lepsze, inercyjna czy obciążeniowa?
do strojenia auta lepsza obciazeniowa?
 
 
 

dzik 
Zafurczał mi rano!
wolne renuary


auto: r5
silnik:: F7R,C1J
moc: 161,???km
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 13 Gru 2005
Skąd: wawka

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

Inercja a obciazeniowka to zupelnie dwa rozne swiaty. Inercja ma w zasadzie jedno "obciazenie" takie jak masa rolek. Na obciazeniowce obciazenie jest ustawiane dowolne, zyskuja tutaj samochody doladowane ktore na inercji moga nie zdazyc sie napompowac. Na obciazeniowce mozna tez samochod przytrzymac przy zadanych obrotach itp.
Do strojenia obciazeniowka zdecydowanie.
Ale nie mozna tez przesadzac ze inercja jest do bani. Hamowac NA mozna bez najmnijeszych problemow, a samochody z rozsadnej wielkosci turbo tez beda dzialac.
_________________
 
 
 

saxorulez 
aka petrolhead


auto: Peugeot
silnik:: 208 GTi
moc: podobno 230km
Pomógł: 98 razy
Dołączył: 05 Gru 2005
Skąd: zadupie

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

pięknie.. kurde dajcie mu pomógł
_________________
when the flag drops the bullshit stops



.....action speaks louder than words....
 
 
 

Jakarti 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Clio Sport
silnik:: 2.0
moc: 201km
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 10 Sty 2006
Skąd: Warszawa

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

dzik napisał/a:
Prawda ze proste.


jak bulka z maslem :D
_________________
Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba.
 
 
 

k-mart 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: -
silnik:: 0.0
moc: 000km
Pomógł: 38 razy
Dołączył: 20 Gru 2005
Skąd: z polecenia

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

saxorulez napisał/a:
pięknie.. kurde dajcie mu pomógł

to samo chcialem dodac :)
 
 

M 
HEJTER
ZJEBYWACZ TEMATÓW

auto: BMW
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Gru 2005
Skąd: Kraina Grzybów

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

Co do zawyżania obrotka... musze na nastepny pomiar pojechac z podlaczonym laptopem z dataloggerem.
Podczas gdy obrotomierz pokazuje prawie 9tysi obrotow tak naprawde jest 8500.
_________________
Samochody to ZUO!
 
 

106 
You, you, you...
SIŁŁŁŁŁAAA :]


auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km
Pomógł: 80 razy
Dołączył: 09 Kwi 2006
Skąd: ze wsi

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   Re: Hamownie, jak to dziala

dzik napisał/a:
Chcialem napisac kilka slow o hamowniach, moje doswiadczenia biora sie z obserwacji tego co widzialem.

moje doswiadczenia sa troche inne... kuzyn mial hamownie od swiatka..
pamietam ze jak hamowalismy mojego starego pezota tak sobie chodzilem
wokol auta.. jakie to ja mam wypasione auto i wogole cfany ze o rany... :D
w pewnej chwili tak jakos sobie postawilem noge kolo rolek.. calkiem
bezmyslnie bo ich nie zauwazylem.. mialem szczescie ale braklo kilku cm
i hymmm nie bylo by za wesolo :D
_________________
Dudziak / Rozkrut http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 

strick 
6950 spammer!

auto: MZK KZK PKP
silnik:: zależy który
moc: jest w tobiekm
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 09 Kwi 2006
Skąd: Katowice

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

No to Bartek miałeś szczeście :D
_________________
...
 
 
 

dzik 
Zafurczał mi rano!
wolne renuary


auto: r5
silnik:: F7R,C1J
moc: 161,???km
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 13 Gru 2005
Skąd: wawka

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

Oczywiscie jak ktos ma jakies pytania to chetnie podyskutuje.
Podam jeszcze jako ciekawostke ze w algorytmach wyliczajacych moc na kolach jest brana pod uwage bezwladnosc silnika, niestety to jedna srednia wartosc dla wszystkich.
A trzeba to brac pod uwage przy wiekszych mocach kiedy pomiar trwa krotko. Teoretycznie jak rolki potrzebuja 2x mniej energii na rozpedzenie to pomiar bedzie trwal 2x krocej i tak do czasu "0", ale pamietajmy ze silnik bez obciazenia zeby sie wkrecic do odcinki na luzie potrzebuje troche czasu, to tez jest brane pod uwage.
_________________
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Design by: DesignerCase.net fitting by szpak
Strona wygenerowana w 0.07 sekundy. Zapytań do SQL: 8