auto: Clio I,
silnik:: 2.0
moc: 260,km Pomógł: 40 razy Dołączył: 08 Cze 2006 Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007 Rajdowe gadżety
Witam, myśle że nie tylko ja dostałem możliwość wyboru prezentów pod choinkę. Jak co roku, jak male dziecko wchodze w temat motoryzacji i chce sobie wybrac kilka gadżetów. Niestety nie do końca jestem pewny wszystkich wyborów dlatego postanowilem założyć ten temat. Myślę że w przyszłości będzie go można podwiesić aby czerpać informacje na temat różnych rozwiązań. OK ale przejdźmy do sprawy:
1. kupując kierownice rajdowa - jaka wybrac, 350 mm w średnicy i odsadzenie 95 mm, czy moze wystarczy 63 mm. Czy ma byc zamszowa i czy ewentualnie trzeba do niej dokupic rekawiczki czy tez oslone (zeby jej nei zniszyczyc)?
2. wyłącznik prądu: czy ma byc 2 punktowy czy 6 punktowy?
3. pasy bezpieczenstwa - ja musze z homologacja, ale czy wystarcza 2/3" czy lepsze beda 3"? , 4 punktowe czy 6 punktowe
Jezeli macie podobne problemy to wpisujcie a pozniej moze stworzymy taka baze gdzie bedzie mozna wyczytac co warto a czego nie warto kupowac
auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km Pomógł: 115 razy Dołączył: 10 Sty 2007 Skąd: Warszawa Centrum
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
Ad1) Kierownica rajdowa do zwyklych samochodów (nie formul itp) zazwyczaj jest zawsze okrągla i ma średnicę 350mm.
Odsadzenie to indywidualna kwestia upodobań kierowcy.
Kierownica moze mieć dish (odsadzenie) 0, +/-60mm i +/-90mm.
Do tego dochodzą różnej dlugości naby...
Trudno doradzić. Ty Bad-i jesteś dość "potężny" jak kupisz sobie kierownice z duzym odsadzeniem to może Ci być niewygodnie...
Zamsz czy skóra ??
Jeżeli auto tylko do upalańska i jeżdzimy w rękawiczkach to zdecydowanie zamsz.
Kontakt zamszowa kierownica + zamszowe rękawice jest idealny.
Jezeli auto na codzień to lepiej skóra, lub zamsz w pokrowcu - ale to ani praktyczne ani wygodne
Ad2) Wylącznik prądu (tzw "hebel") tylko 6 stykowy. A juz mówie dlaczego:
Wiekszośc wspolczesnych samochodów nie gasnie jeżeli odlaczysz akumulator.
Mozna sobie w ten sposób tylko uszkodzic alternator.
Wylacznik 2 stykowy to taki bajer, który trzeba przekrecic zeby samochód uruchomić, natomiast nic więcej nie daje.
Zdecydowanie 6 stykowy który oprócz obwodu glównego (akumulator) rozlącza również np pompe paliwa.
Ad3) Pasy homologowane są różne: 2/3cale, 3cale, a ja w swojej rallycrossówce mialem 4 calowe OMP (byly takie i nie wiem czemu juz ich nie ma ??)
Im szersza taśma tym wieksza powierzchnia styku z zawodnikiem.
W razie (tfu tfu) dzwona sila rozklada się na wiekszej powierzchni.
Więc sugeruje najszersze co jest w ofercie.
4 czy 6 pkt ??
Pasy 4 pkt to podstawa.
Kiedyś dodawano 5 pas, ale ponieważ byly przypadki obrażeń krocza (to nie jest śmieszne), wprowadzono pasy 6pkt gdzie taśmy kroczowe ida po pachwinie a "interes" jest bezpieczny
Pasy kroczowe zapewniaja staą lokalizacje klamry pasów (która powinna być na wysokości pasa - pod brzuchem, w przypadku pasów 4pkt trzeba pinować pasów biodrowych i często je regulować, w przeciwnym wypadku klamra "wędruje" nam w okolice pępka, a nie jest to ani wygodne, ani bezpieczne.
Dlatego polecam 6pkt 3cale
(oczywiscie jest i wada: pasy te dlugo sie zapina, a jak wsiądzie ktoś o innej tuszy jest więcej do zmieniania)
To tyle ode mnie.
Judyta
_________________ A można było jeździć francuzem całe życie...
auto: 205/C4
silnik:: tu5j2
moc: ~100km Pomógł: 73 razy Dołączył: 25 Mar 2007 Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
Dobry temat !!
A co powiecie o rekawiczkach ? Jakie sa najlepsze ? Jak sobie tak ogladam to wiekszosc jest dosyc gruba i chyba mi by krepowaly troche ruchy, nie mialem nigdy takich na rekach wiec nie wiem, fajne wydaja sie byc rekawiczki serwisowe ktore widac ze sa przystosowane do lapania malych srubek itd. A te rajdowe to jak w hucie stali takie. Czy to tylko moje wyobrazenie ? I jeszcze jedno pytanie co myslicie o firmie lico ? Ceny wedlug mnie bardzo konkurencyjne w porownaniu do sparco, omp. Mowie teraz o calym asortymencie a nie tylko o rekawiczkach. Moze zrobimy jakas liste akcesoriow i kazdy cos tam od siebie dopisze ?
- kask (otwarty czy zamkniety ?)
- zapinki
- nakladki na pedaly (warto ?)
- odziez
- obuwie
- dodatkowe wskazniki (jakie w samochodach bez turbo burbo ?)
- fotele
- pasy (a co z miejscem mocowania ? pod jakim katem musza byc z tylu zamocowane ? Z napinaczem czy bez ?)
auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km Pomógł: 115 razy Dołączył: 10 Sty 2007 Skąd: Warszawa Centrum
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
Lico to jak niektórzy mówią "brazylijskie sparco" Np fotele wygladają jak klony tych z sparco
Jest jeszcze firma Oreca też troche tańsza niż OMP, SPARCO i SABELT
kubas napisał/a:
- kask (otwarty czy zamkniety ?)
Indywidualna sprawa... Zamknięty chroni dodatkowo szczęke
kubas napisał/a:
- zapinki
Tu filozofi nie ma Mogą być z jacky
kubas napisał/a:
- nakladki na pedaly (warto ?)
Jak jeżdzisz z międzygazem to warto
kubas napisał/a:
- odziez
Finanse i preferencje
kubas napisał/a:
- dodatkowe wskazniki (jakie w samochodach bez turbo burbo ?)
Na pewno temp i cisnienie oleju nie zaszkodzi. A w turbo to obowiązkowo boost i EGT
kubas napisał/a:
- fotele
No to akurat Ty powinieneś nas uczyć Bardzo bezpieczne są te z "uszami" ale niewygodne na codzień.
kubas napisał/a:
- pasy (a co z miejscem mocowania ? pod jakim katem musza byc z tylu zamocowane ? Z napinaczem czy bez ?)
Zalącznik J określa bardzo dokladnie jak maja być pasy zamocowane. W seryjnym samochodzie używamy miejsc seryjnie przeznaczonych dla tylnych pasów biodrowych, w autach sportowych optymalnie jest mocować pasy do klatki (chodzi o pasy ramieniowe) tak aby pasy byly prawie poziomo (optimum to kąt 10stopni w dól względem poziomu)
Napinacz to taki tjuningowy bajer - w sporcie nie stosowany.
_________________ A można było jeździć francuzem całe życie...
auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km Pomógł: 80 razy Dołączył: 09 Kwi 2006 Skąd: ze wsi
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
CHRZANEK napisał/a:
Ad2) Wylącznik prądu (tzw "hebel") tylko 6 stykowy. A juz mówie dlaczego:
Wiekszośc wspolczesnych samochodów nie gasnie jeżeli odlaczysz akumulator.
Mozna sobie w ten sposób tylko uszkodzic alternator.
Wylacznik 2 stykowy to taki bajer, który trzeba przekrecic zeby samochód uruchomić, natomiast nic więcej nie daje.
Zdecydowanie 6 stykowy który oprócz obwodu glównego (akumulator) rozlącza również np pompe paliwa.
moze moje auto nie jest wspoczesne ale mam 2 stykowy i wylacza mi wszystko.
moze miales jakos zle wpiety w zlym miejscu, ale jak odcinasz caly akumulator
to tez i pompe paliwa i komputer i wszystko. moim zdaniem 6 pkt to zbedny
bajer - zbedne przewody plus dodatkowe zagmatwania.
odnosnie kombinezonow to moze po nowym roku bede mial cos w super cenach.
jak ktos planuje zakup to proponuje sie wstrzymac :)
zapinki jacky - kupilem - jak juz przyszly to wiedzialem ze nie zamontuje ich
do rajdowki. najwiekszy syf jaki kiedykolwiek widzialem - wymienilem je na
sparco. nie nadaja sie do rajdowki!!
Bad-i napisał/a:
Z drugiej strony slyszalem ze pasy Sabelta sa the best - ale nigdzie ich nie moge znalesc
sabel robi tez pasy m.in. dla sparco. ja mam sparco a na klamrach od spodu jest
wybite sabelt :)
auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km Pomógł: 115 razy Dołączył: 10 Sty 2007 Skąd: Warszawa Centrum
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
Bad-i napisał/a:
- kierownica
omówiliśmy
Bad-i napisał/a:
- galka lewarka (wrecz pozorom jest wazna)
Ja lubie idealnie okrągle bo wtedy nie ważne jak ulozysz na niej dloń to masz zawsze taki sam chwyt. Ja mam aluminiową i jej wadą jest to że w zime jest zimna.
Najlepsze by byly zamszowe lub skórzane, lub coś jak np "pilka do golfa"
Bad-i napisał/a:
- plyta pod silnik
Najczęście aluminium lub duraluminium o grubości 6 lub m
Surowiec jest drogi i do tego skrawanie oraz przeginanie też nie jest tanie
Tu proponuje polegać na wiedzy fachowców.
Mozna zrobić to samemu ale wyjdzie drogo. Kiedyś próbowalem...
Bad-i napisał/a:
- wylacznik pradu
Bylo
Bad-i napisał/a:
- otuliny
Obecnie homologowane musza byc w okolicach glowy, w pozostalych miejscach może byc niepalna otulina do rur z Obi albo Castoramy
Ale od przyszlego roku chyba wszędzie ma być homologowana.
Nie jest tania bo metr kosztuje ok 200pln
Bad-i napisał/a:
- intercom
W wyścigach niepotrzebny bo sie jedzie samemu
W rajdach ścisle zależy od rodzaju kasków jakie mamy.
W cichych samochodach (czyli Nki) wystarczą podstawowe modele.
W kit-carach, wurcach itp, najczęściej stosuje sie zintegrowane z kaskiem systemy Peltor lub Stilo.
Obecnie lepsze modele mają wyjscia audio do podlaczenia do kamery oraz interfejs bluetooth żeby mozna bylo rozmawiać przez telefon bez konieczności zdejmowania kasku.
Bad-i napisał/a:
- mocowanie foteli
Stal min 3mm grubości
Aluminium min 5mm grubości
Mocowanie do nadwozia minimum 4 śrubami o fi minimum 8 mm i jakości minimum 8,8
Bad-i napisał/a:
- folia na szyby
Zalecana jest bezbarwna (ewentualnie bardzo delikatnie ciemna)
Zasada jest taka z odleglosci ok 5m musi być widać zalogę.
Na rajdach szutrowych (afrykańskich) dopuszcza się folie typu lustrzanego, odbijające światlo - ale Polska to nie afryka
Bad-i napisał/a:
- system gasniczy
Homologowany
Tańszy jest mechaniczny (uruchamiany linka) ale tańszy oznacza ok 1200pln
Droższy uruchamiany elektrycznie to ok 2000pln albo i wiecej
_________________ A można było jeździć francuzem całe życie...
auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km Pomógł: 115 razy Dołączył: 10 Sty 2007 Skąd: Warszawa Centrum
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
106 napisał/a:
zapinki jacky - kupilem - jak juz przyszly to wiedzialem ze nie zamontuje ich
do rajdowki. najwiekszy syf jaki kiedykolwiek widzialem - wymienilem je na
sparco. nie nadaja sie do rajdowki!!
No dobra - nie wiedzialem że aż taki szajs
106 napisał/a:
moze moje auto nie jest wspoczesne ale mam 2 stykowy i wylacza mi wszystko.
A mój CC jak zapalil to mógl chodzić bez akumulatora wogóle (dopóki nie zgasl)
Więc o co kaman ?? ?? ??
Może to kwestia samochodu...
106 napisał/a:
Bad-i napisał/a:
Z drugiej strony slyszalem ze pasy Sabelta sa the best - ale nigdzie ich nie moge znalesc
sabel robi tez pasy m.in. dla sparco. ja mam sparco a na klamrach od spodu jest
wybite sabelt
Sabelt chyba robi pasy dla wszystkich z wyjatkiem schrott'a
W cywilnych samochodach też są sabelty
_________________ A można było jeździć francuzem całe życie...
auto: 205/C4
silnik:: tu5j2
moc: ~100km Pomógł: 73 razy Dołączył: 25 Mar 2007 Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
o fotelach potem napisze cos a apropo zapinek to jacky sa do tylka juz wyjasniam dlaczego... poprostu rdzewieja i sa rude... Dlatego jesli kupowac zapinki to tylko jakies firmowe.
GeKo [Usunięty]
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
Tak naprawdę pasy robi TRW między innymi dla Sabelta właśnie i dla całej reszty i generalnie nie różnią się specjalnie. Odnośnie 2calowych pasów biodrowych i 3 calowych piersiowych, zespół fabryczny Peugeot takie stosowal w 206 WRC i twierdzili ze to bezpieczniejsze rozwiązanie, dla mnie to dziwne. Raz miałem okazję jechać w Schrotach i wg mnie to najlepsze pasy. Klamrę się odpina poprzez umieszczenie dwóch palców w otworkach i obrócenie, co jest znacznie bezpieczniejsze niż wajcha w Sabeltach, podczas grubego dacha można niechcący sobie odpiąć pas. Do tego Schroty mają specjalny znacznik który sie zrywa po mocnym dzwonie i wtedy wiadomo ze pas do wymiany.
Odnośnie kasku zalezy jakie kto ma preferencje, jednak zamkniety zawsze bezpieczniejszy, choć mniej wygodny zwłaszcza podczas upałów.
auto: 205/C4
silnik:: tu5j2
moc: ~100km Pomógł: 73 razy Dołączył: 25 Mar 2007 Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
Apropo akumulatora to u mnie jak zapale samochod i odlacze klemy to nadal chodzi. Moze cos wiecej o lico ? Czy jakosciowo mocno sie rozni ? No i o oreca tez bym sie chetnie czegos dowiedzial, jacys dystrybutorzy w polsce sa ? Widze ze francuska firma. A no i jeszcze nikt nie odpisal nic o rekawiczkach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach