Ja stalem za turbo, eM bronil kompresora.
Plusem kompresora miala byc moc rowno w calym zakresie, turbo podobno tego nie potrafi.
Narazie obejrzalem dwa przyklady:
znany nam Carlose:
http://img530.imageshack....anuj0003ez4.jpg
Krzywa kompresora w zakresie obrotow silnika, czyli wielkosc dobra ale... kompresor ma krzywa pracy a nie prosta, czyli posiada zakres obrotow przy ktorych pracuje optymalnie.
Na wykresie ze moc buduje sie dopiero od 2500 rpm, nie ma tak gwaltownego przyrostu jak w turbo ale przy ok 3200 osiagamy moment zblizony do maks, przy 7000 zaczyna juz sie konczyc, gdyby silnik krecil sie wyzej to i tak nie byloby sensu. Plaskiego wykresu nie widze.
Tutaj niestety krzywa poszla w prawo, samochod jedzie od 5000rpm, chociaz to pewnie wina vteca'a, jednak i tak nie widac mocy na dole. Szkolny przyklad papierowej mocy, czyli maks 280 ale srednia bedzie kiepska.
Zaczyna sie wysoko, przy 5000rpm, ale kresie sie ponad 8000rpm i w calym zakresie mamy duzo mocy, srednia jak na 500KM max jest duza.
Gdyby ten silnik nie byl budowany na 500KM a na 300KM to turbo wstalo by pewnie przy 2500rpm.
eM, gdzie te plaskie wykresy kompresora?
p.s. poprawilem linki
_________________
Ostatnio zmieniony przez dzik Nie 19 Paź, 2008, w całości zmieniany 2 razy
auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km Pomógł: 115 razy Dołączył: 10 Sty 2007 Skąd: Warszawa Centrum
Wysłany: Nie 19 Paź, 2008
Jako laik ale bogatszy w wiedzę po wczorajszym spotkanie proszę Dzika oraz Em'a żeby w miare możliwośći starali się porównać dwa samochody o podobnej pojemności oraz mocy.
Proponuje 2000cm3 oraz moc 300KM
Bo wczoraj chyba nawet sam eM przyznał że jeżeli chodzi o wartosć szczytową to turbo zdecydowanie daje większy przyrost niż kompresor.
Ja bym chciał/prosił żeby w miare możliwośći nałożyć dwa takie wykresy na siebie i wtedy można by było porównać jak przebiega wykres i wyliczyć szmoc średnią.
PS: Bez lizusostwa przyznam że polemika Dzik vs eM była dla mnie NAJCIEKAWSZYM punktem knowledgu.
_________________ A można było jeździć francuzem całe życie...
Takie porownanie bardzo ciezko przygotowac.przekraczaj ok 0.8 bara doladowania.
eM, jak masz wykres doladowania kompresora w jakims silniku to chetnie popatrze, ale zapewne nie bedzie ono stale, przyczyna jest stale przelozenie obroty silnika vs obroty kompresora.
W turbo bardzo wazne czy dobrze dobrana jest sprezarka a z tym jest ciezko.
Wrzucaja to co maja pod reka, sprezarka o potencjale 400KM robi 250 i wykres jest z bani. Sprezarka bedzie inna do 2.0 400KM i 1.6 400KM.
auto: BMW Pomógł: 4 razy Dołączył: 02 Gru 2005 Skąd: Kraina Grzybów
Wysłany: Pon 20 Paź, 2008
Prosze uprzejmie.
Dwa wykresy. Te same silniki. Ta sama hamownia
W przypadku turbo doładowanie 0,72bara
w przypadku kompresora 0,62 czyli o 6% mniej tlenu niz w przypadku turbo.
Prześledźcie sobie prosze przebiegi mocy i momentu i wartosci w kazdych punktach.
Wnioski wyciągnijcie sami. Chociażby jak wyglada jeden wykres a jak drugi.
No comment.
a jakie turbo jest w tym projekcie?
eM, powiedz dlaczego kompresor mialby dawac lepszy przebieg niz turbo? ja moge napisac dlaczego wg mnie bedzie dawal gorszy
kompresor ma stale przelozenie obrototow do obrotow silnika
sprezarki powietrza nie maja plaskiej charakterystyki pompowanego powietrza, tzn ze przy 2x wiekszych obrotach nie daja 2x wiecej powietrza, w dodatku posiada swoj zakres obrotow przy ktorych pracuja, przy zbyt niskich obrotach dzialaja zle, a powyzej innego zakresu ich wydajnosc rowniez spada, cudow nie ma, maja zakres pracy od-do i niestety nie jest tak szeroki by dzialal od 1500 do 7000rpm
_________________
Ostatnio zmieniony przez M Pon 20 Paź, 2008, w całości zmieniany 2 razy
auto: BMW Pomógł: 4 razy Dołączył: 02 Gru 2005 Skąd: Kraina Grzybów
Wysłany: Pon 20 Paź, 2008
Cytat:
a jakie turbo jest w tym projekcie?
Chyba t25 jesli dobrze zapamiętałem.
Cytat:
eM, powiedz dlaczego kompresor mialby dawac lepszy przebieg niz turbo? ja moge napisac dlaczego wg mnie bedzie dawal gorszy
Wedlug twojej teorii nie powininen byc lepszy, ja takze tego nie rozumiem.
Cytat:
kompresor ma stale przelozenie obrototow do obrotow silnika
sprezarki powietrza nie maja plaskiej charakterystyki pompowanego powietrza, tzn ze przy 2x wiekszych obrotach nie daja 2x wiecej powietrza, w dodatku posiada swoj zakres obrotow przy ktorych pracuja, przy zbyt niskich obrotach dzialaja zle, a powyzej innego zakresu ich wydajnosc rowniez spada, cudow nie ma, maja zakres pracy od-do i niestety nie jest tak szeroki by dzialal od 1500 do 7000rpm
No fajnie ale teoria jedno a na wykresach jest jak widać.
Turbo to kapitalny wynalazek i jego sprawnosc jest wieksza niz kompresora.
Powtorze to co pisałem wczesniej, do hondy wole kompresor.
Pieknie pokrywa charakterystykę hondową, kompresor mozna zakrecic do 14tysi,
jego sprawnosc sie nie konczy na 7 jak mowiles, bo w przypadku b16a Tomkowego moment rosnie masakrycznie az do 9 tysi, dowod na to ze kompresor ogarnia.
Dziku apel do Ciebie!
Tak jak powiedzialem - uwazam ze oba rozwiazania sa rownie dobre i odpowiednie do odpowiednich zastosowan, co ma potwierdzenie w motoryzacji - czesc producentow stosuje z powodzeniem kompresory - np mercedes. Jest to dowod na to ze takze bardzo dobrze sie sprawdza. Nie robmy na sile porownan co jest lepsze bo jak pokazalem na przykladzie wykresow nic nam to nie da.
Bardzo proszę.
T25 jest kilka modeli, jesli to turbo z sx'a, a pewnie jest bo sa tanie i popularne to niestety nie bedzie dobrze dzialac, to jest turbo do silnika 2.0 nie do 1.6
eM napisał/a:
Turbo to kapitalny wynalazek i jego sprawnosc jest wieksza niz kompresora.
Powtorze to co pisałem wczesniej, do hondy wole kompresor.
Pieknie pokrywa charakterystykę hondową, kompresor mozna zakrecic do 14tysi,
jego sprawnosc sie nie konczy na 7 jak mowiles, bo w przypadku b16a Tomkowego moment rosnie masakrycznie az do 9 tysi, dowod na to ze kompresor ogarnia.
A co ma na dole?
eM napisał/a:
Dziku apel do Ciebie!
Tak jak powiedzialem - uwazam ze oba rozwiazania sa rownie dobre i odpowiednie do odpowiednich zastosowan, co ma potwierdzenie w motoryzacji - czesc producentow stosuje z powodzeniem kompresory - np mercedes. Jest to dowod na to ze takze bardzo dobrze sie sprawdza. Nie robmy na sile porownan co jest lepsze bo jak pokazalem na przykladzie wykresow nic nam to nie da.
Bardzo proszę.
Problem w tym ze nie sa rownie dobre, akurat mercedes to wyjatek z reguly. Kto jeszcze montuje kompresory?
Kompresor wg Ciebie jest lepszy dlatego ze Ty go montujesz, to jest glowny argument.
_________________
Ostatnio zmieniony przez dzik Pon 20 Paź, 2008, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach