Taki ruch tu maly to chcialbym pewna dyskusje rozpoczac.
Mitow jest sporo, wg mnie podobnym mitem jest ten o duzych kolach.
Wiec duzo osob mysli tak: zamienie kola 14" na 17" to osiagi spadna spalanie wzrosnie.
Moje zdanie jest takie, jesli zastosujemy ta sama szerokosc opony to nie jest to takie oczywiste, kolo jest kolem w calosci wymiarow nie zmienilo, zmienil sie tylko udzial felgi i opony. W dodatku 17" mniej sie bedzie uginac wiec mniej opona "pracuje". Opory toczenia bez zmian. Co do osiagow to moze byc lepiej lub gorzej, zalezy od rozkladu mas, a dokladnie o masy wirujace. A tu zalezy od konkretnego przykladu.
_________________
sebson [Usunięty]
Wysłany: Nie 20 Sie, 2006
dzik napisał/a:
Co do osiagow to moze byc lepiej lub gorzej, zalezy od rozkladu mas, a dokladnie o masy wirujace. A tu zalezy od konkretnego przykladu.
kolejny czynnik to sama waga felgi (ale to jest oczywiste)
Co do osiagow to moze byc lepiej lub gorzej, zalezy od rozkladu mas, a dokladnie o masy wirujace. A tu zalezy od konkretnego przykladu.
kolejny czynnik to sama waga felgi (ale to jest oczywiste)
Nie kolejny, przeciez to wlasnie napisalem.
Ale nie chodzi o mase "z wagi" ale jej rozklad, jedna felga o kilogram ciezsza moze sie okazac lepsza od tej lzejszej.
_________________
Spoon [Usunięty]
Wysłany: Nie 20 Sie, 2006 Re: Pogadajmy o mitach
dzik napisał/a:
Witam
Taki ruch tu maly to chcialbym pewna dyskusje rozpoczac.
Mitow jest sporo, wg mnie podobnym mitem jest ten o duzych kolach.
Wiec duzo osob mysli tak: zamienie kola 14" na 17" to osiagi spadna spalanie wzrosnie.
Moje zdanie jest takie, jesli zastosujemy ta sama szerokosc opony to nie jest to takie oczywiste, kolo jest kolem w calosci wymiarow nie zmienilo, zmienil sie tylko udzial felgi i opony. W dodatku 17" mniej sie bedzie uginac wiec mniej opona "pracuje". Opory toczenia bez zmian. Co do osiagow to moze byc lepiej lub gorzej, zalezy od rozkladu mas, a dokladnie o masy wirujace. A tu zalezy od konkretnego przykladu.
czy napewno nie zmieniasz rozmiaru koła jako całości stosując tylko ta sama szerokość opony?
auto: maluch
silnik:: jeden sześć
moc: okurzaczkm Pomógł: 11 razy Dołączył: 07 Lip 2006 Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: Pią 15 Wrz, 2006
to ja dorzucę swoje 5 groszy....
zakładamy że szerokość opony się nie zmienia tylko profil
Moim zdaniem przesiadka z felg 14" na 17" będzie odczuwalna jako pogorszenie osiągów.
Przede wszystkim różnica w masie felgi i nie chodzi tu o głupie 5-8 kg rzeczywistej różnicy na 1 feldze - to są masy tkz. nieresorowalne czyli w rzeczywitosci przelicznik 1 kg masy nieresorowalnej stanowi ekwiwalent ca. 3 kg masy samochodu. Czyli podliczmy 5 kg więcej na każdej feldze x 4 sztuki daje 20 kg masy nieresorowalnej x 3 daje... tyle jakbysmy obciążyli swój samochód 60 kg bagażem
Druga sprawa to masy wirująceo (to o czym wspominał Dzik) - czyli czym dalej od środka osi tym potrzeba więcej siły (mocy/ momentu) żeby taką masę wprawić w ruch i ją wychamować. W tym przypadku felga zawsze będzie na straconej pozycji - każdy wie jak wygląda felga i tutaj zawsze przegra z oponą o większym profilu dla której rozkład masy nieresorowalnej bedzie korzystniejszy i nie łudźmy się - wiesze felgi stosuje się w sporcie po to żeby upchnąc większe hamulce. Popatrzcie na F1 jakiej wielkości są felgi a jaki profil mają oponki
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach