Panowie pojawil mi sie nieplanowany problem.
Oddalem rajdowke na spawanie i montaz klatki w sprawdzone miejsce do doswiadczonej osoby zajmujacej sie takimi sprawami na codzien.
Bylem na 100% pewny konstrukcji jaka chce zastosowac w swoim aucie. Miala to byc klatka taka jak w homologacji z kilkoma rozbudowaniami.
a tu w wersji live
Konstrukcja bazowa miala byc taka jak na zdjeciu dodatkowo rozszerzona o krzyze w drzwiach, zastrzaly do kielichow, element V za fotelami oraz zeby podpory tylne byly postawione w miejscu mocowania belki.
Na dzien dobry uslyszalem:
- ¨Panie Przemku nie mozemy wykonac takiej klatki, gdyz nie jest ona zgodna z zalacznikiem¨J¨
to ja na to
- dlaczego? Skoro schemat jest w homologacji, to dlaczego nie mozemy skopiowac takiej klatki? Malo tego; przeciez ja wzmocnimy, tj dolozymy jeszcze!
na to Pan ¨klatkownik¨
- niestety taka klatke moze wykonac tylko Peugeot Sport. Tylko oni maja homologacje na taki patent. Owszem my mozemy zbudowac identyczna, ale nie bedziemy na nia mieli papierow.
na to ja
- w takim razie jaka mozemy zbudowac?
I tu rozmowa i analiza toczyla sie spokojnie i nawet pokrywalo sie to ze schematem z homologacji az do momentu rozwiazania tylu klatki. Gdzie wg zalacznika ¨J¨ musi byc X tj 2 elementy przekatne miedzy palakiem glownym czyli za fotelami(co w przypadku 106 jest niewygodnym rozwiazaniem poniewaz ogranicza wysokim osobom odsuniecie fotela do tylu), a podpory tylne nie moga byc zarazem wzmocnieniami belki, bo nie sa przeprowadzone maksymalnie blisko obrysu wewnetrznego nadwozia (co tez jest glupie, bo w przypadku 106 swietnym miejscem na oparcie sa wlasnie tylne mocowania belki)
W takim razie Panowie zadaje pytanie. Dlaczego wiekszosc 106/saxo nie ma elementu X za fotelami tylko V lub _ ?
Moje poprzenie auto mialo takie rozwiazanie:
wzorowane z tych zdjec.
Auto budowala inna osoba niz dzisiaj, a rozwiazanie nie do konca mi odpowiadalo.
Ale przeszlo 2 razy BK w PZM
Ogladal je Nowak. Nawet pytal kto robil klatke i pochwalil robote.
Ale klatka ta byla chyba nie zgodna z zalacznikiem ¨J¨ ?
Zdaje sie, ze auto Bad-iego ma podobne rozwiazanie i tez nie ma X z tylu?
O co kaman?
Wiem, ze niektore klatki posiadaja wlasne homologacje i wtedy moga byc niezgodne z zal. ¨J¨, ale wiekszosc klatek jest u nas budowanych od podstaw.
Do wtorku musze byc byc pewny jak rozwiazac tyl klatki. Priorytetem jest znalezienie kompromisu miedzy:
1. bezpieczenstwo
2. zgodnosc z zal. ¨J¨ (punkt 2 moze byc wazniejszy niz 1 niestety )
3. masa
4. praktycznosc (mozliwosc wygodnego ustawienia fotela, podparcie belki itp)
Chrzanek, GeKo, 106 i inni, prosze o pomoc w rozwiazaniu tylu klatki w mojej rajdowce.
uff.
A wiec zgadza sie. Bad-i, ty masz rozwiazanie takie jak na ostatnim zdjeciu z mojego posta.
A moje pytanie w uproszczeniu brzmi , czy musi byc X za fotelami i czy mozna podeprzec podpory tylne o mocowanie belki? Bo np Ty nie masz X za fotelami (co jest fajne), ale nie masz podpor tylnych mocowanych do belki, co nie do konca jest fajne
Dlaczego wiekszosc 106/saxo nie ma elementu X za fotelami tylko V lub _ ?
w wiekszosci 106 klatki sa: a) jak u mnie i w homologacji (choc sie nie spotkalem),
b) devil pucharowy, c) jakies OMP... moim zdaniem w wiekoszosci budowanych u nas
krzyz jest i wyglada to tak jak w zalaczniku J.
roznice w budowanych u nas klatkach wynikaja tez pewnie z tego ze zmieniaja
sie wymogi bezpieczesntwa co do klatki. inaczej wg zalacznika J wygladala max
rozbudowana klatka w 98/00/02 a inaczej w 2009r.
budujac klatka nie ryzykowalbym wlasnych patentow a zostalbym na tym co w zal J
jak pamietam to bad-i ma klatke by ireco a oni budowali tez w oparciu o certyfikaty.
radek kucharski w saxo ma chyba z krzyzem (klatka baran) bo ciezko wkladalo sie
kaski do tylu
klatka ze srebrnego nadwozia raczej nie jest zgodna z zal J bo wg niego wszstkie
podpory klatki powinny byc skrecane srubami (jak u Bad-iego) a tam tylne sa
spawane do karoserii jak w mojej homologowanej.
roznice w budowanych u nas klatkach wynikaja tez pewnie z tego ze zmieniaja
sie wymogi bezpieczesntwa co do klatki. inaczej wg zalacznika J wygladala max
rozbudowana klatka w 98/00/02 a inaczej w 2009r.
Wiem. A co w takim razie z autami juz zbudowanymi?
106 napisał/a:
jak pamietam to bad-i ma klatke by ireco a oni budowali tez w oparciu o certyfikaty.
To tez wiem ze Ireco ma ceryfikat i moze wykonywac klatki ¨po swojemu¨. Nie wiedzialem natomiast, ze klatka Bad-iego, to produkt by IRECO.
106 napisał/a:
klatka ze srebrnego nadwozia raczej nie jest zgodna z zal J bo wg niego wszstkie
podpory klatki powinny byc skrecane srubami (jak u Bad-iego) a tam tylne sa
spawane do karoserii jak w mojej homologowanej.
To tez wiem, ale srubki to szczegol. Chcialbym takie rozwiazanie z oparciem o belke wraz ze srubkami.
roznice w budowanych u nas klatkach wynikaja tez pewnie z tego ze zmieniaja
sie wymogi bezpieczesntwa co do klatki. inaczej wg zalacznika J wygladala max
rozbudowana klatka w 98/00/02 a inaczej w 2009r.
Wiem. A co w takim razie z autami juz zbudowanymi?
pisze z glowy. roznice beda wynikaly tez z daty homologacji samochodu. nas to
nie dotyczy bo 106 homologacje uzyskalo dawno w zwiazku z tym mozesz dac
klatke od podstawowej po max rozbudowana 2009. mozliwe ze przez te wszystkie
lata byla gdzies opcja w zal J z krzyzem mocowanym przy belce. zobacz na
obrazkach i w zal.
jesli chodzi o juz zbudowane to homologowane pozostaja a zalacznikowe
musza byc zgodne z aktualnymi wymogami. chyba wlasnie rok albo 2 lata temu
z type-rami bylo tak ze w zalaczniku pojawily sie jakies nowe wymogi i trzeba
bylo uzpelnic klatke (chodzilo chyba o krzyze w dachu... ale znow z pamieci pisze).
jednak w zalaczniku przy zamiach w klatce zawsze jest dopisek - dotyczy aut
homologowanych po xxxx roku tak by nie trzeba bylo przerabiac wszystkich
staroci pod nowe wymogi.
auto: Renault Clio
silnik:: F4R 738
moc: 188km Pomógł: 132 razy Dołączył: 13 Mar 2008 Skąd: Będzin
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009
Przem_106 napisał/a:
Dlaczego wiekszosc 106/saxo nie ma elementu X za fotelami tylko V lub _ ?
Bo nie musi.
Przem_106 napisał/a:
To tez wiem ze Ireco ma ceryfikat i moze wykonywac klatki ¨po swojemu¨. Nie wiedzialem natomiast, ze klatka Bad-iego, to produkt by IRECO.
IRECO nie może budować klatek po swojemu. Na coś tam mają papiery bodajże sej, Astra i coś jeszcze z tego co wiem. Muszą się trzymać załącznika J.
W zasadzie Bartek już wszsytko powiedział odnośnie załącznika J.
mozliwe ze przez te wszystkie
lata byla gdzies opcja w zal J z krzyzem mocowanym przy belce. zobacz na
obrazkach i w zal.
Nie musisz dawać krzyża na pałąku głównym. Twoja klatka musi spełniać minimym regulaminowe jakie to auto miało w momencie homologacji.
Jest też inne rozwiązanie Twojego problemu, możesz cofnąć całą klatkę do tyłu (wydłużając krzyże w drzwiach i linie dachu) za słupki i wtedy bez problemu dasz krzyż na pałąku głównym. Rozwiązanie takie miał u siebie Jacek Polok w 106 i jeździł 2 sezony tak. Podobne rozwiązanie ma ADI w swoim clio którym jeździł na wyrazowie.
P.S. Tak czy siak możesz śmiało się skontaktować z Panem Nowakiem i z pewnością Ci udzieli odpowiedzi.
roznice beda wynikaly tez z daty homologacji samochodu. nas to
nie dotyczy bo 106 homologacje uzyskalo dawno w zwiazku z tym mozesz dac
klatke od podstawowej po max rozbudowana 2009.
w zalaczniku przy zamiach w klatce zawsze jest dopisek - dotyczy aut
homologowanych po xxxx roku tak by nie trzeba bylo przerabiac wszystkich
staroci pod nowe wymogi.
106 s16 byl homologowany w N-ce w latach 1999-2006.
Wiec ktora date homologacji nalezy przyjac do analizy zal J?
Poczatku homologacji- 1999, czy konca- 2006?
Przyjmujac ze 1999r, to rzeczywiscie mozemy zbudowac klatke podstawowa i minimalna
biorac pod uwage 2006 rok, musimy zrobic juz klatke prawie MAX.
A moze kluczowa jest data budowy auta, a wiec 2009r. i musi wtedy wygladac tak jak mowi zal J z tego roku?
GeKo napisał/a:
Nie musisz dawać krzyża na pałąku głównym. Twoja klatka musi spełniać minimum regulaminowe jakie to auto miało w momencie homologacji.
Jesli to prawda, to przyjmujemy rok 1999 i moge budowac klatke zalacznikowa absolutnie minimalna i chyba juz nie mam pytan.
Co do rozwiazania Poloka z przesunietym palakiem glownym za slupki boczne, to nie chcialbym tak robic, bo jak wiadomo im wzmocnienia boczne krotsze tym mocniejsze.
Mysle ze dochodzimy juz do sedna.
auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km Pomógł: 80 razy Dołączył: 09 Kwi 2006 Skąd: ze wsi
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009
date poczatku czyli 1999.. nie bylo juz pozniej zadnych odnosnikow i zmian do
samochodow homologowanych w 99r. zmiany dotyczyly nowo homologowanych
aut (tak jak pisalem o typerze)
Przem_106 napisał/a:
Jesli to prawda, to przyjmujemy rok 1999 i moge budowac klatke zalacznikowa absolutnie minimalna i chyba juz nie mam pytan.
auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km Pomógł: 115 razy Dołączył: 10 Sty 2007 Skąd: Warszawa Centrum
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009
Bad-i - twoja klatka jest OK, a nawet bardzo OK
Przem106 - Nie wiem kto Ci ma robic klatkę ale wydaje mi się że osoba ta sama się nieco pogubiła.
Najważniejsza rzecz to data homologacji samochodu - to określa wariant minimalny
Punkt 8.3.1 określa konstrukcje bazową (klatka 6 punktowa) która obowiazkowo musi być uzupełniona obowiązkowym elementem(elementami) przekątnymi co okresla punkt 8.3.2.1.1
Punkt ten mówi nam że samochody homologowane do 01/01/2002 musza posiadac jeden z elementów przekątnych zdefiniowanych na rysunkach 253-4, 253-5 i 253-6.
I to w zasadzie jest opcja minimal.
Chrzanek mysle, ze wszystko juz jest wyjasnione.
I okazuje sie ze caly post byl niepotrzebny, bo wyladowalismy w punkcie pierwszego mojego zdjecia w poscie i mojej PIERWSZEJ koncepcji.
Podsumowujac. Chce miec tak rozwiazany tyl jak u Badi-ego, czyli z V za fotelami, ale z jednym elementem przekatnym w tylnej plaszczyznie, a stopy podpor tylnych polaczone z mocowaniem belki!
Moge czy nie?
auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km Pomógł: 115 razy Dołączył: 10 Sty 2007 Skąd: Warszawa Centrum
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009
Przem_106 napisał/a:
Chce miec tak rozwiazany tyl jak u Badi-ego
Zatem analizujemy:
Przem_106 napisał/a:
V za fotelami
Zasadniczo nie powinno być V za fotelami tylko - (określa to rysunek 253-30 )
Przem_106 napisał/a:
z jednym elementem przekatnym w tylnej plaszczyznie
Może być jeden element ponieważ Pug 106 został homologowany przed 01/01/2002
Przem_106 napisał/a:
stopy podpor tylnych polaczone z mocowaniem belki!
8.3.2.5 Dodatkowe ograniczenia
Kompletne klatki bezpieczeństwa powinny być umieszczone podłużnie
pomiędzy mocowaniem przedniego i tylnego elementu zawieszenia przenoszącego
pionowe obciążenie (sprężyny i amortyzatory).
Konstrukcja tylnej belki pozwala interpretowac to tak ze mocowanie belki jest jednocześnie mocowaniem w/w elementów do nadwozia.
Przem - czy zasłużyłem już na "pomuk" czy mam coś jeszcze zrobic ???
_________________ A można było jeździć francuzem całe życie...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach