Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Poczta   Rejestracja   Zaloguj   Album


Poprzedni temat «» Następny temat
Klatka bezpieczenstwa zgodna z zalacznikiem ¨J¨do 106
Autor Wiadomość

Przem_106 
kluseczek


auto: Peugeot 206 RC
silnik:: 2.0
moc: 177km
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 14 Sty 2008
Skąd: Kwidzyn

Wysłany: Czw 16 Lip, 2009   Klatka bezpieczenstwa zgodna z zalacznikiem ¨J¨do 106

Panowie pojawil mi sie nieplanowany problem.
Oddalem rajdowke na spawanie i montaz klatki w sprawdzone miejsce do doswiadczonej osoby zajmujacej sie takimi sprawami na codzien.
Bylem na 100% pewny konstrukcji jaka chce zastosowac w swoim aucie. Miala to byc klatka taka jak w homologacji z kilkoma rozbudowaniami.

a tu w wersji live

Konstrukcja bazowa miala byc taka jak na zdjeciu dodatkowo rozszerzona o krzyze w drzwiach, zastrzaly do kielichow, element V za fotelami oraz zeby podpory tylne byly postawione w miejscu mocowania belki.
Na dzien dobry uslyszalem:
- ¨Panie Przemku nie mozemy wykonac takiej klatki, gdyz nie jest ona zgodna z zalacznikiem¨J¨
to ja na to
- dlaczego? Skoro schemat jest w homologacji, to dlaczego nie mozemy skopiowac takiej klatki? Malo tego; przeciez ja wzmocnimy, tj dolozymy jeszcze!
na to Pan ¨klatkownik¨
- niestety taka klatke moze wykonac tylko Peugeot Sport. Tylko oni maja homologacje na taki patent. Owszem my mozemy zbudowac identyczna, ale nie bedziemy na nia mieli papierow.
na to ja
- w takim razie jaka mozemy zbudowac?
I tu rozmowa i analiza toczyla sie spokojnie i nawet pokrywalo sie to ze schematem z homologacji az do momentu rozwiazania tylu klatki. Gdzie wg zalacznika ¨J¨ musi byc X tj 2 elementy przekatne miedzy palakiem glownym czyli za fotelami(co w przypadku 106 jest niewygodnym rozwiazaniem poniewaz ogranicza wysokim osobom odsuniecie fotela do tylu), a podpory tylne nie moga byc zarazem wzmocnieniami belki, bo nie sa przeprowadzone maksymalnie blisko obrysu wewnetrznego nadwozia (co tez jest glupie, bo w przypadku 106 swietnym miejscem na oparcie sa wlasnie tylne mocowania belki)
W takim razie Panowie zadaje pytanie. Dlaczego wiekszosc 106/saxo nie ma elementu X za fotelami tylko V lub _ ?
Moje poprzenie auto mialo takie rozwiazanie:

wzorowane z tych zdjec.


Auto budowala inna osoba niz dzisiaj, a rozwiazanie nie do konca mi odpowiadalo.
Ale przeszlo 2 razy BK w PZM :jupi:
Ogladal je Nowak. Nawet pytal kto robil klatke i pochwalil robote.
Ale klatka ta byla chyba nie zgodna z zalacznikiem ¨J¨ ?
Zdaje sie, ze auto Bad-iego ma podobne rozwiazanie i tez nie ma X z tylu?

O co kaman?
Wiem, ze niektore klatki posiadaja wlasne homologacje i wtedy moga byc niezgodne z zal. ¨J¨, ale wiekszosc klatek jest u nas budowanych od podstaw.
Do wtorku musze byc byc pewny jak rozwiazac tyl klatki. Priorytetem jest znalezienie kompromisu miedzy:
1. bezpieczenstwo
2. zgodnosc z zal. ¨J¨ (punkt 2 moze byc wazniejszy niz 1 niestety :/ )
3. masa
4. praktycznosc (mozliwosc wygodnego ustawienia fotela, podparcie belki itp)
Chrzanek, GeKo, 106 i inni, prosze o pomoc w rozwiazaniu tylu klatki w mojej rajdowce.
uff.
 
 

Bad-i 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Clio I,
silnik:: 2.0
moc: 260,km
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 08 Cze 2006
Skąd: Warszawa

Wysłany: Czw 16 Lip, 2009   

troche sie pogubilem w tym co napisales, ale zanim przeczytam jeszcze raz to wrzuce fote swojej klatki.

 
 

Przem_106 
kluseczek


auto: Peugeot 206 RC
silnik:: 2.0
moc: 177km
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 14 Sty 2008
Skąd: Kwidzyn

Wysłany: Czw 16 Lip, 2009   

A wiec zgadza sie. Bad-i, ty masz rozwiazanie takie jak na ostatnim zdjeciu z mojego posta.
A moje pytanie w uproszczeniu brzmi , czy musi byc X za fotelami i czy mozna podeprzec podpory tylne o mocowanie belki? Bo np Ty nie masz X za fotelami (co jest fajne), ale nie masz podpor tylnych mocowanych do belki, co nie do konca jest fajne :rotfl:
 
 

106 
You, you, you...
SIŁŁŁŁŁAAA :]


auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km
Pomógł: 80 razy
Dołączył: 09 Kwi 2006
Skąd: ze wsi

Wysłany: Czw 16 Lip, 2009   Re: Klatka bezpieczenstwa zgodna z zalacznikiem ¨J¨do 106

Przem_106 napisał/a:
Dlaczego wiekszosc 106/saxo nie ma elementu X za fotelami tylko V lub _ ?

w wiekszosci 106 klatki sa: a) jak u mnie i w homologacji (choc sie nie spotkalem),
b) devil pucharowy, c) jakies OMP... moim zdaniem w wiekoszosci budowanych u nas
krzyz jest i wyglada to tak jak w zalaczniku J.

roznice w budowanych u nas klatkach wynikaja tez pewnie z tego ze zmieniaja
sie wymogi bezpieczesntwa co do klatki. inaczej wg zalacznika J wygladala max
rozbudowana klatka w 98/00/02 a inaczej w 2009r.

budujac klatka nie ryzykowalbym wlasnych patentow a zostalbym na tym co w zal J

jak pamietam to bad-i ma klatke by ireco a oni budowali tez w oparciu o certyfikaty.
radek kucharski w saxo ma chyba z krzyzem (klatka baran) bo ciezko wkladalo sie
kaski do tylu ;)

klatka ze srebrnego nadwozia raczej nie jest zgodna z zal J bo wg niego wszstkie
podpory klatki powinny byc skrecane srubami (jak u Bad-iego) a tam tylne sa
spawane do karoserii jak w mojej homologowanej.
_________________
Dudziak / Rozkrut http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 

Przem_106 
kluseczek


auto: Peugeot 206 RC
silnik:: 2.0
moc: 177km
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 14 Sty 2008
Skąd: Kwidzyn

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   Re: Klatka bezpieczenstwa zgodna z zalacznikiem ¨J¨do 106

106 napisał/a:

roznice w budowanych u nas klatkach wynikaja tez pewnie z tego ze zmieniaja
sie wymogi bezpieczesntwa co do klatki. inaczej wg zalacznika J wygladala max
rozbudowana klatka w 98/00/02 a inaczej w 2009r.


Wiem. A co w takim razie z autami juz zbudowanymi?

106 napisał/a:
jak pamietam to bad-i ma klatke by ireco a oni budowali tez w oparciu o certyfikaty.


To tez wiem ze Ireco ma ceryfikat i moze wykonywac klatki ¨po swojemu¨. Nie wiedzialem natomiast, ze klatka Bad-iego, to produkt by IRECO.

106 napisał/a:
klatka ze srebrnego nadwozia raczej nie jest zgodna z zal J bo wg niego wszstkie
podpory klatki powinny byc skrecane srubami (jak u Bad-iego) a tam tylne sa
spawane do karoserii jak w mojej homologowanej.


To tez wiem, ale srubki to szczegol. Chcialbym takie rozwiazanie z oparciem o belke wraz ze srubkami.
 
 

106 
You, you, you...
SIŁŁŁŁŁAAA :]


auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km
Pomógł: 80 razy
Dołączył: 09 Kwi 2006
Skąd: ze wsi

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   Re: Klatka bezpieczenstwa zgodna z zalacznikiem ¨J¨do 106

Przem_106 napisał/a:
106 napisał/a:

roznice w budowanych u nas klatkach wynikaja tez pewnie z tego ze zmieniaja
sie wymogi bezpieczesntwa co do klatki. inaczej wg zalacznika J wygladala max
rozbudowana klatka w 98/00/02 a inaczej w 2009r.


Wiem. A co w takim razie z autami juz zbudowanymi?

pisze z glowy. roznice beda wynikaly tez z daty homologacji samochodu. nas to
nie dotyczy bo 106 homologacje uzyskalo dawno w zwiazku z tym mozesz dac
klatke od podstawowej po max rozbudowana 2009. mozliwe ze przez te wszystkie
lata byla gdzies opcja w zal J z krzyzem mocowanym przy belce. zobacz na
obrazkach i w zal.

jesli chodzi o juz zbudowane to homologowane pozostaja a zalacznikowe
musza byc zgodne z aktualnymi wymogami. chyba wlasnie rok albo 2 lata temu
z type-rami bylo tak ze w zalaczniku pojawily sie jakies nowe wymogi i trzeba
bylo uzpelnic klatke (chodzilo chyba o krzyze w dachu... ale znow z pamieci pisze).
jednak w zalaczniku przy zamiach w klatce zawsze jest dopisek - dotyczy aut
homologowanych po xxxx roku tak by nie trzeba bylo przerabiac wszystkich
staroci pod nowe wymogi.
_________________
Dudziak / Rozkrut http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 

GeKo 
Gonna giv'm a cziken?
Press on regardless


auto: Renault Clio
silnik:: F4R 738
moc: 188km
Pomógł: 132 razy
Dołączył: 13 Mar 2008
Skąd: Będzin

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   

Przem_106 napisał/a:
Dlaczego wiekszosc 106/saxo nie ma elementu X za fotelami tylko V lub _ ?

Bo nie musi.

Przem_106 napisał/a:
To tez wiem ze Ireco ma ceryfikat i moze wykonywac klatki ¨po swojemu¨. Nie wiedzialem natomiast, ze klatka Bad-iego, to produkt by IRECO.

IRECO nie może budować klatek po swojemu. Na coś tam mają papiery bodajże sej, Astra i coś jeszcze z tego co wiem. Muszą się trzymać załącznika J.

W zasadzie Bartek już wszsytko powiedział odnośnie załącznika J.
mozliwe ze przez te wszystkie
lata byla gdzies opcja w zal J z krzyzem mocowanym przy belce. zobacz na
obrazkach i w zal.

Nie musisz dawać krzyża na pałąku głównym. Twoja klatka musi spełniać minimym regulaminowe jakie to auto miało w momencie homologacji.
Jest też inne rozwiązanie Twojego problemu, możesz cofnąć całą klatkę do tyłu (wydłużając krzyże w drzwiach i linie dachu) za słupki i wtedy bez problemu dasz krzyż na pałąku głównym. Rozwiązanie takie miał u siebie Jacek Polok w 106 i jeździł 2 sezony tak. Podobne rozwiązanie ma ADI w swoim clio którym jeździł na wyrazowie.

P.S. Tak czy siak możesz śmiało się skontaktować z Panem Nowakiem i z pewnością Ci udzieli odpowiedzi.
_________________
 
 
 

Przem_106 
kluseczek


auto: Peugeot 206 RC
silnik:: 2.0
moc: 177km
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 14 Sty 2008
Skąd: Kwidzyn

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   Re: Klatka bezpieczenstwa zgodna z zalacznikiem ¨J¨do 106

106 napisał/a:

roznice beda wynikaly tez z daty homologacji samochodu. nas to
nie dotyczy bo 106 homologacje uzyskalo dawno w zwiazku z tym mozesz dac
klatke od podstawowej po max rozbudowana 2009.
w zalaczniku przy zamiach w klatce zawsze jest dopisek - dotyczy aut
homologowanych po xxxx roku tak by nie trzeba bylo przerabiac wszystkich
staroci pod nowe wymogi.


106 s16 byl homologowany w N-ce w latach 1999-2006.
Wiec ktora date homologacji nalezy przyjac do analizy zal J?
Poczatku homologacji- 1999, czy konca- 2006?
Przyjmujac ze 1999r, to rzeczywiscie mozemy zbudowac klatke podstawowa i minimalna
biorac pod uwage 2006 rok, musimy zrobic juz klatke prawie MAX.
A moze kluczowa jest data budowy auta, a wiec 2009r. i musi wtedy wygladac tak jak mowi zal J z tego roku?
GeKo napisał/a:

Nie musisz dawać krzyża na pałąku głównym. Twoja klatka musi spełniać minimum regulaminowe jakie to auto miało w momencie homologacji.

Jesli to prawda, to przyjmujemy rok 1999 i moge budowac klatke zalacznikowa absolutnie minimalna i chyba juz nie mam pytan.
Co do rozwiazania Poloka z przesunietym palakiem glownym za slupki boczne, to nie chcialbym tak robic, bo jak wiadomo im wzmocnienia boczne krotsze tym mocniejsze.
Mysle ze dochodzimy juz do sedna.
 
 

106 
You, you, you...
SIŁŁŁŁŁAAA :]


auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km
Pomógł: 80 razy
Dołączył: 09 Kwi 2006
Skąd: ze wsi

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   

date poczatku czyli 1999.. nie bylo juz pozniej zadnych odnosnikow i zmian do
samochodow homologowanych w 99r. zmiany dotyczyly nowo homologowanych
aut (tak jak pisalem o typerze)

Przem_106 napisał/a:
Jesli to prawda, to przyjmujemy rok 1999 i moge budowac klatke zalacznikowa absolutnie minimalna i chyba juz nie mam pytan.

dokladnie tak.

ktora opcje wybierasz? faktycznie wagowe minimum?
_________________
Dudziak / Rozkrut http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 

Bad-i 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Clio I,
silnik:: 2.0
moc: 260,km
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 08 Cze 2006
Skąd: Warszawa

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   

no dobra spacjalisci, to co w koncu z moja klatka? jest ok ?
 
 

106 
You, you, you...
SIŁŁŁŁŁAAA :]


auto: 106 ITB, ///M3
silnik:: 1.6 8V
moc: 146++, 343km
Pomógł: 80 razy
Dołączył: 09 Kwi 2006
Skąd: ze wsi

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   

tyle bk2 co ona przeszla to malo ktora miala... oczywiscie ze jest ok.
_________________
Dudziak / Rozkrut http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 

CHRZANEK 
bzuuummmmmmmmmmmm
Dr Prof.

auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km
Pomógł: 115 razy
Dołączył: 10 Sty 2007
Skąd: Warszawa Centrum

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   

Bad-i - twoja klatka jest OK, a nawet bardzo OK

Przem106 - Nie wiem kto Ci ma robic klatkę ale wydaje mi się że osoba ta sama się nieco pogubiła.

Najważniejsza rzecz to data homologacji samochodu - to określa wariant minimalny

Punkt 8.3.1 określa konstrukcje bazową (klatka 6 punktowa) która obowiazkowo musi być uzupełniona obowiązkowym elementem(elementami) przekątnymi co okresla punkt 8.3.2.1.1

Punkt ten mówi nam że samochody homologowane do 01/01/2002 musza posiadac jeden z elementów przekątnych zdefiniowanych na rysunkach 253-4, 253-5 i 253-6.
I to w zasadzie jest opcja minimal.

Żródło: http://www.pzm.pl/userfil...3_15XI08___.pdf

Powtórze coś co bardzo czesto mówi Prezes naszego automobilklubu:

"Zawodnicy to cipy z uszami" - czyli słuchają innych ale sami nie znają regulaminów.

Przemek - odpowiadając konkretnie na twoje pytanie: NIE MUSISZ MIEĆ KRZYŻA MIĘDZY PAŁĄKAMI GŁÓWNYMI.

Co jeszcze chcesz wiedzieć ???
Pytaj pomoge Ci.
_________________
A można było jeździć francuzem całe życie...
 
 
 

Przem_106 
kluseczek


auto: Peugeot 206 RC
silnik:: 2.0
moc: 177km
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 14 Sty 2008
Skąd: Kwidzyn

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   

Chrzanek mysle, ze wszystko juz jest wyjasnione.
I okazuje sie ze caly post byl niepotrzebny, bo wyladowalismy w punkcie pierwszego mojego zdjecia w poscie i mojej PIERWSZEJ koncepcji.
Podsumowujac. Chce miec tak rozwiazany tyl jak u Badi-ego, czyli z V za fotelami, ale z jednym elementem przekatnym w tylnej plaszczyznie, a stopy podpor tylnych polaczone z mocowaniem belki!
Moge czy nie?
 
 

CHRZANEK 
bzuuummmmmmmmmmmm
Dr Prof.

auto: MINI Cooper S
silnik:: 1,6 supercharger
moc: 170km
Pomógł: 115 razy
Dołączył: 10 Sty 2007
Skąd: Warszawa Centrum

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   

Przem_106 napisał/a:
Chce miec tak rozwiazany tyl jak u Badi-ego

Zatem analizujemy:

Przem_106 napisał/a:
V za fotelami


Zasadniczo nie powinno być V za fotelami tylko - (określa to rysunek 253-30 )

Przem_106 napisał/a:
z jednym elementem przekatnym w tylnej plaszczyznie


Może być jeden element ponieważ Pug 106 został homologowany przed 01/01/2002

Przem_106 napisał/a:
stopy podpor tylnych polaczone z mocowaniem belki!


8.3.2.5 Dodatkowe ograniczenia
Kompletne klatki bezpieczeństwa powinny być umieszczone podłużnie
pomiędzy mocowaniem przedniego i tylnego elementu zawieszenia przenoszącego
pionowe obciążenie (sprężyny i amortyzatory).

Konstrukcja tylnej belki pozwala interpretowac to tak ze mocowanie belki jest jednocześnie mocowaniem w/w elementów do nadwozia.

Przem - czy zasłużyłem już na "pomuk" czy mam coś jeszcze zrobic ???
_________________
A można było jeździć francuzem całe życie...
 
 
 

Bad-i 
bzuuummmmmmmmmmmm


auto: Clio I,
silnik:: 2.0
moc: 260,km
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 08 Cze 2006
Skąd: Warszawa

Wysłany: Pią 17 Lip, 2009   

jak to dobrze miec takiego pilota, ja w kazdej klatce widze X, V, czy tez --

nie kumam czego nie mozna a co mozna zupelnie :D

p.s. Radziu jezeli za fotelam nie powinno byc V to czemu u mnie jest ?? - a co tam tez sie troche naucze
Ostatnio zmieniony przez Bad-i Pią 17 Lip, 2009, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Design by: DesignerCase.net fitting by szpak
Strona wygenerowana w 0.11 sekundy. Zapytań do SQL: 8